دیگ بخار در صنایع غذایی

دیگ بخار در صنایع غذایی

صنعت، صنایع غذایی، گلخانه ها و… برخی از کاربردهای دیگ بخار است. در این مقاله در مورد دیگ بخار در صنایع غذایی صحبت می کنیم. با ما همراه باشید!

 

 

دیگ بخار استاندارد

 

مزایای استفاده از دیگ بخار در صنایع غذایی

صنعت مواد غذایی از گذشته تا به حال که از دیگ بخار صنعتی به صورت گسترده استفاده می شود. بسیار پیشرفت کرده است و آن هم به دلیل کاربرد دیگ بخار صنعتی در صنایع غذایی می باشد. اما در این بین از فواید این دستگاه در صنایع غذایی نمی شود. گذشت که آنها را برای شما باز گو می کنیم. ا

ین دستگاه به شکلی ساخته می شود. که بازده حرارتی بالا و همچنین طول عمر بسیار خوبی دارد. آن هم بخاطر این است که جنس آن از فولاد است. این وسیله از ظرفیت بالایی برخوردار است که توانسته نیاز به آب گرم و رطوبت را به سادگی رفع کند. از آنجایی که در صنایع غذایی بهداشت و کیفیت آب بسیار مهم است و برای شستشو وسایل و پخت و پز مواد غذایی آب به صورت مستقیم به کار می رود.

کاربرد دیگ بخار در صنایع غذایی همیشه این اطمینان را برای تولید کنندگان به همراه داشته است. که محصولات سالمی به دست مصرف کنندگان می رسد. مصرف سوخت این دستگاه نسبت به دیگر روش ها به میزان قابل توجه ای کمتر است و قابلیت این را دارد که از چندین نوع سوخت در آن مورد استفاده قرار گیرد.

دیگ بخار  حالی که نیاز به آبگرم و رطوبت را بر طرف می کند. باعث ضدعفونی محیط و مواد شده از ایجاد میکرب و باکتری جلوگیری کرده و آنها را نابود می کند. و آخرین مزیتی که به آن اشاره می کنیم پایین بودن هزینه های نگهداری این وسیله است که به صورت دوره ای انجام می شود. و برای بالا بردن طول عمر و کارایی آن بسیار مفید می باشد. بودن این مزایا در این وسیله اهمیت کاربرد دیگ بخار صنعتی در صنایع غذایی را بیش از پیش برای ما مشخص می کند

کاربرد دیگ بخار در صنایع غذایی مختلف

دیگ بخار علاوه بر پخت و پز در صنایع غذایی در جهت تولید فرآورده های دیگر نیز کارایی دارد  از جمله می توان به تولید و پرورش قارچ، ، تولید رب ، تولید سس، پرورش گوجه فرنگی، تولید کلوچه، تولید لبنیات و تولید قندو شکر اشاره کرد.

پرورش قارچ: جهت پرورش این محصول نیاز به کنترل دما و حفظ رطوبت هوا می باشد که جهت رسیدن این هدف از دیگ بخار استفاده می شود. علاوه موارد بالا جهت پرورش قارچ بایستی جهت ضد عفونی کردن و از بین بردن باکتری موجود در خاک و هوا از دیگ های بخار استفاده کرد..

تولید کیک و شکلات: در این صنعت یعنی صنایع غذایی تولید کیک و شکلات، از بخار حاصل از دیگ های بخار، در قسمت پخت و پز کیک و شکلات و همچنین بسته بندی محصول استفاده می شود.. جهت تولید حرارت در گرم خانه ها و تغلیظ شکلات ها از دیگ بخار استفاده می کنند.

تولید فرآورده های لبنی: در این فرایند با توجه به نیاز به دما دهی شیر، از حرارت حاصل از دیگ بخار استفاده می شود. حرارت مورد نیاز برای تبدیل شیر به محصولات لبنی از قبیل ماست و پنیر و توسط دیگ های بخار تامین می شود. جهت تولید شیر خشک نیز از بخار حاصل از بویلر های صنعتی استفاده می کنند. و همچنین و پاستوریزه کردن شیر از بخار حاصل از دیگ های بخار بهره می برند.

 

دیگ بخار در صنایع غذایی
دیگ بخار در صنایع غذایی

 

تولید سس و رب گوجه فرنگی: برای تولید رب، نیاز به حرارت بالایی داریم که تامین این حرارت بر عهده دیگ های بخار می باشند که با تولید بخار حرارت لازمه را ایجاد می کنند و همچنین برای تبدیل گوجه فرنگی به پوره و له کردن گوجه فرنگی، گوجه ها را در حرارت مناسب قرار می دهند که این حرارت نیز توسط دیگ های بخار تولید می شود.

با مطالعه برخی دیگر از کابردهای دیگ بخار به مقالات زیر مراجعه کنید:

 

کاربرد دیگ بخار در صنایع مختلف

 

دیگ بخار سونا

 

دیگ بخار در خیاطی

 

انتخاب و خرید دیگ بخار

انتخاب و خرید دیگ بخار مناسب همواره یک تصمیم چالش برانگیز بوده است. انتخاب دیگ بخار مناسب نه تنها باعث صرفه جویی در هزینه می شود بلکه باعث می شود زمان و هزینه کمتری برای تعمیر و نگهداری آن صرف کنید. شما با مطالع مقاله زیر می توانید با بهترین تولیدکنندگان بویلر در ایران آشنا شوید:

 

معرفی بهترین تولید کنندگان دیگ (بویلر) در ایران