عایق کاری دیگ بخار

عایق کاری دیگ بخار

برای عایق کاری دیگ بخار و بویلر آبگرم از انواع عایق های حرارتی استفاده می شود بهترین و مناسبترین عایق حرارتی پشم سنگ است که هم نصب آن راحت هست و هم اینکه موجب صرفه جویی در هزینه می شود.

 

 

برای اینکه با دیگ بخار استاندارد آشنا شوید می توانید مقاله زیر را بخوانید:

دیگ بخار استاندارد

 

البته غیر از پشم سنگ انواع دیگر عایق حرارتی دیگ بخار و مخازن وجود دارد ولی در مقایسه با پشم سنگ از نظر کیفیت حفاظت از حرارت دیگ های بخار و آبگرم به اندازه پشم سنگ نمی باشد . چون تحمل درجه حرارت تا هشتصد و پنجاه یا نهصد درجه سانتی گراد را دارد . ضمن اینکه مقاوم در برابر آتش مستقیم را نیز هست و چنانچه محل دیگ آتش بگیرد مانع آسیب رسیدن دیگ بخار در برابر آتش می شود.

برای آشنایی با انواع عایق حرارتی و کاربردهای آن مقاله زیر را مطالعه کنید:

 

انواع عایق حرارتی و کاربردهای آن

 

از مشخصات دیگر آن قابل انعطاف ، قابل جابجایی و قابل استفاده مجدد در لوله ها و اتصالات آنها می باشد . و به راحتی به قسمت های مستقیم ، منحنی ها ، در فلنج ، شیر و تجهیزات قابل بهره برداری و تنظیم است .

این عایق حرارتی در لوله ها . مخزن ، مبدل حرارتی ، دیگ بخار، توربین ، راکتور،شیر و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

 

عایق کاری دیگ بخار
عایق کاری دیگ بخار

 

عایق حرارتی دیگ بخار

برای ایزولاسیون دیگ از پشم سنگ فشرده به ضخامتهای استاندارد و رعایت اصول فنی بطوریکه شیب اختلاف درجه حرارت داخل بویلر و محیط به سمت میرایی و صفر شدن تلفات حرارتی سوق یابد پوشش داده میشود .

به مرور زمان و با افزایش عمر ، بویلر احتمال وارد شدن آسیب به عایق افزایش مییابد ؛ به همین علت لازم است که بهرهبرداران به کیفیت عایق دیگ بخار در حین بهرهبرداری توجه داشته باشد و با انجام آزمایشهای لازم از کیفیت آن اطمینان حاصل نمایند .

نوع عایق مصرفی برای دریچه های بازدید ایرفکست اچ  میباشد. در نهایت بعد از رنگ آمیزی دیگ بخار از ورقهای نوع استنلس استیل با ضخامت استاندارد برای فرآیند روکش و کاور دیگ استفاده میگردد .

 

مزایای عایق کاری دیگ بخار با پشم سنگ

با عایق بندی دیگ بخار بوسیله عایق پشم سنگ ، مقدار ذخیره انرژی بعد از عایق ‌بندی دیگ بخار زیاد شده و اتلاف انرژی دیگ بخار قبل و بعد از عایق‌ بندی بخار با استفاده پشم سنگ به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می کند چون ضریب قابلیت تابش خورشید ، ضریب هدایت حرارتی مواد عایق ، ضریب هدایت حرارتی به وسیله همرفت حرارت تغییر محسوسی می کند . همچنین پشم سنگ مانع وجود حشرات به داخل بویلر می شود . پشم سنگ به عنوان عایق آتش نقش مهمی در پیشگیری از توسعه حریق دارد و مقاومت آن در برابر حرارت مستقیم آتش بسیار بالاست .

 

مزیت های عایق کاری دیگ بخار

 

  • جلوگیری از سوختن و داغ شدن بیش از حد جداره بویلر
  • حفظ درجه حرارت
  • کنترل بهتر شرایط عملیاتی بویلر
  • محافظت از پرسنل در برابر سوختی ناشی از تماس با سطح داغ بویلر
  • جلوگیری از نشت گازهای احتراق به محیط اطراف
  • جلوگیری از گرم شدن بیش از حد اتاقک بویلر، که موجب می شود محیط کاری بهتری فراهم گردد.
  • حداقل اتلاف حرارت به محیط اطراف
  • جلوگیری از کندانس شدن بخار

 

در این مقاله در مورد عایق کاری دیگ بخار صحبت کردیم. برای مشاهده سایر مقالات به بخش مقالات وب سایت مراجعه کنید.

در بخارتجهیز خراسان نیز برای بالابردن راندمان و دوری از هدر رفت گرمایش از عایق حرارتی پشم سنگ  استفاده می شود. تهیه این عایق های حرارتی از تولیدکنندگان برتر انجام می شود به همین دلیل عایق استفاده شده دارای کیفیت بسیار بالایی است.