نگهداری فیلتر شنی

نگهداری فیلتر شنی

نگهداری از تجهیزات به منظور جلوگیری از خرابی و خسارت همیشه حائز اهمیت بوده است. نگهداری فیلتر شنی نیز برای حفظ عملکرد پیوسته فیلتراسیون آب بسیار مهم است. در این مقاله ضمن معرفی فیلترهای شنی به روش نگهداری فیلتر شنی می پردازیم.

فیلتر شنی چیست؟

فیلتر شنی دستگاهی جهت تصفیه آب می باشد که از یک مخزن از جنس فولاد، بتن یا فایبرگلاس یا مخزن پلی اتیلن که به صورت افقی یا عمودی ساخته می شود و به صورت فیزیکی باعث حذف ذرات جامد و معلق ، گل و لای و ذرات معلق بیولوژیکی تا 50 میکرون می باشد.

فیلتر شنی به عنوان پرکاربردترین تجهیزات در فیلتراسیون املاح معلق در آب به شمار می رود . فیلتر های شنی به راحتی می توانند ذرات معلق در آب را تا 50 میکرون گرفته یا به عبارتی ساده تر کاهش کدورت آب و در نتیجه شفاف سازی آب را به همراه داشته باشند.

 

فیلتر شنی و کاربرد آن

 

فیلتر شنی گالوانیزه چیست؟

فیلتر شنی گالوانیزه  یک مخزن استوانه ای یا مربعی شکل است که تحت فشار اتمسفریک ساخته می شود . وظیفه این تجهیز حذف و از بین بردن ذرات معلق املاح و کدورتهای موجود در آب است و یکی از راحت ترین روشها برای تصفیه آب و بهبود کیفیت آب می باشد. در این مطلب به طور کامل در مورد فیلتر شنی گالوانیزه صحبت میکنیم .

داخل این فیلترها تعدادی نازل قرار دارد که این نازلها وظیفه پاشش آب روی بستر شنهای داخل فیلتر را بر عهده . دارند تعداد این نازلها به ظرفیت آبدهی فیلتر بستگی دارد و با توجه به آن کم یا زیاد میشود نازل های فیلتر شنی فلزی معمولا از ۱ تا ۲ اینچ می باشد .که با توجه به ظرفیت فیلتر تغییر می کند .

فیلترهای شنی گالوانیزه بیشتر در دستگاه های تصفیه آب شهری استخرهای شنا خانگی و قهرمانی و جکوزی ها مورد استفاده قرار میگیرد زیرا قادر است درصد بالایی از کدورتها و املاح موجود در آب را از بین ببرد . این محصول یکی از انواع از نوع فیلتر شنی تند است که در سایزها و ابعاد مختلف قابل سفارش و ساخت می باشد به همین دلیل ظرفیتهای متنوعی دارد.

 

نگهداری فیلتر شنی
نگهداری فیلتر شنی

 

نکاتی در مورد نگهداری فیلتر شنی گالوانیزه

عمر فیلتر های شنی گالوانیزه بیشتر بستگی به این دارد که در چه صنعتی استفاده می شود . مثلا فیلتر شنی که در استخر استفاده می گردد عمر بسایار کمتری دارد نسبت به فیلتر شنی که در دستگاه های تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد ، دارد چون  در استخر کلر که برای گند زدایی آب مورد استفاده قرار می گیرد ، موجب کم شدن عمر فیلتر شنی می گردد . با این حال توجه به نکات زیر در افزایش طول عمر فیلتر شنی تاثیر بسزایی دارد.

 

  • در زمان جا به جای احتیاط لازم صورت گیرد .
  • بهترین فشار برای یلتر های گالوانیزه بین 3 الی 5 بار است .
  • حداقل دمای محیط باید 5 درجه سانتی گراد باشد .
  • برای شست وشوی سیلیس به هیچ عنوان از اسید استفاده نشود .
  • در صورتی که فشار در ابتدای ورودی زیاد باشد ،حتما از شیر فشار شکن استفاده نمایید .

 

ویژگی های فیلترشنی گالوانیزه :

 

استحکام بالا: فیلترشنی گالوانیزه با داشتن لایه محافظ فلزی ، استحکام بالاتری  در مقابل فشار و ضربه های خارجی دارد .

دوام طولانی: لایه گالوانیزه باعث می شود فیلترشنی بتواند برای مدت طولانی تری در محیط های سخت و شرایط آب و هوایی متنوع استفاده شود .

مقاومت در برابر خوردگی: لایه گالوانیزه بر روی قطعات فیلتر شنی به آن مقاومت بیشتری در برابر خوردگی و زنگ زدگی می بخشد .

قابلیت استفاده در شرایط سخت: فیلترشنی گالوانیزه می‌تواند در محیط‌های سخت و با شرایط آب و هوایی متنوع ،  مقاومت بالایی داشته باشد ‌‌.

خواص ضد باکتریایی: فیلترشنی گالوانیزه، برخلاف برخی از فیلترهای دیگر، خاصیت ضد باکتریایی خوبی دارد .  این به معنی حذف و کاهش باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های موجود در اب است که باعث بهبود کیفیت آب می‌شود .

قابلیت نصب و نگهداری آسان: فیلترشنی گالوانیزه به سادگی نصب می‌شود و استفاده از آن بسیار آسان است . همچنین ، نگهداری و تمیزکردن آن نیز به راحتی انجام می‌شود .

توانایی تصفیه بالا: فیلترشنی گالوانیزه دارای توانایی بالا در تصفیه و جداسازی ذرات معلق و گرد و غبار از آب است . با استفاده از فیلترشنی گالوانیزه می‌توان به خوبی ذرات معلق را جذب و جدا نموده و آب پاک و تمیزتری فراهم کرد .