پرشر سوئیچ چیست؟

پرشر سوئیچ چیست؟

پرشر سوئیچ چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟ پاسخ به همه سوالات شما را در این مقاله توضیح می دهیم. با ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

مقدمه | پرشر سوئیچ چیست؟

پرشر سوئیچ فشار از مهم ترین قطعات مورد استفاده در یک سیکل یا خط بخار به ویژه در دیگ های بخار، سوئیچ فشار یا سوئیچ فشار بخار است . وظیفه ساده و در عین حال اساسی این دستگاه تشخیص فشار مورد نیاز در محیط بسته مخزن یا خط بخار و لوله ها به منظور خاموش یا روشن شدن پمپ ها در زمان مناسب و طراحی شده با اعلام برق می باشد . سیگنال شیرهای برقی یا مشعل و حتی زنگ هشدار . در واقع یک سوئیچ فشار است که وقتی فشار در غیاب شما به حد لازم می رسد به جای کاربر عمل می کند. سوئیچ های فشار بخار معمولاً باید از برندهای معتبر مانند هانیول، دانفوس، فانتینی و … انتخاب شوند تا ضریب اطمینان مناسبی به دست آید.

 

پرشر سوئیچ چیست؟
پرشر سوئیچ چیست؟

روش کار پرشر سوئیچ | پرشر سوئیچ چیست؟

فشار بخار به قسمت زیر دیافراگم سیستم شوئیچ فشار وارد می شود. کنتاکت های برق که یکی ثابت و دیگری متحرک می باشد، روی پایه قرار گرفته اند با وارد شدن فشار به زیر سیستم ،آکاردئونی، به نسبت فشار آکاردئون باز شده و به فنر روی شفت فشار وارد کرده و باعث جدا شدن کنتاکت متحرک از کنتاکت باز شده و برق مشعل را قطع کرده و در نتیجه مشعل خاموش میگردد.

تا زمانی که فشار داخل دیگ به حداقل مورد نیاز نرسیده باشد مشعل روشن نخواهد شد. بطور مثال چنانچه مشعل در فشار ۱۰ اتمسفر خاموش شود در فشار ۸ اتمسفر مجدداً روشن خواهد شد.

 

اجزای پرشر سوئیچ

پین کنتاکت :

این قطعه که در ادامه پین تحریک است باعث تحریک کنتاکت های میکرو سوئیچ می‌شود

پین تحریک :

همانطور که در شکل نشان داده شده است، پین تحریک به انتهای پیستون وصل می‌باشد. با حرکت پیستون در اثر افزایش فشار این پین نیز به کنتاکت ها را تحریک می‌کند.

فنر مرتجع :

فنر مرتجع یک فنر از پیش فشرده‌شده است. فشاری که سوئیچ فشار در آن کار می‌کند، با مقدار نیروی تولیدشده توسط فنر تعیین می‌شود.

میکرو سوئیچ  :

میکروسوئیچ وظیفه قطع و وصل لوپ کنترلی را بر عهده دارد و معمولا به صورت کنتاکت NO و NC تولید می‌شود.

پیچ تنظیم محدوده حرکت :

برای تنظیم نقطه تنظیم پرشر سوئیچ استفاده می‌شود

اورینگ :

اورینگ نوعی واشر پلاستیکی است که برای آب بندی و ایزوله کردن دو قسمت استفاده می‌گردد.

پیستون :

پیستون با حرکت خود باعث تحریک کنتاکت های پرشر سوئیچ می‌شود.

پرشر سوییچ
پرشر سوییچ

کاربرد پرشر سوئیچ

 

  • شلنگ های حاوی هوا که کلیدی را هنگام عبور وسیله نقلیه از روی آن فعال می کند.
  • قطع منبع برق کمپرسور گاز برقی ، هنگام دستیابی به فشار مشخص در مخزن .
  • قطع و وصل پمپ آب چاه خانگی ، زمانی که آب از مخزن فشار تخلیه می شود.
  • در کنترل شارژ باتری های درون سلولی .
  • قطع کمپرسور گاز ، هنگامی که مکش امکان پذیر نباشد.

 

انواع پرشر سوئیچ

دو نوع اصلی آن : پرشر سوئیچ های مکانیکی و پرشر سوئیچ های الکترونیکی .

 

پرشر سوئیچ الکترونیکی

پرشر سوئیچ های الکترونیکی حاوی یک مبدل فشار، معمولاً یک فشار سنج، و الکترونیک اضافی هستند که سیگنال ها را به خروجی قابل خواندن تبدیل می کند. سوئیچ فشار الکترونیکی مزایای زیادی نسبت به فشار سوئیچ مکانیکی دارد. برخی از مزایا عبارتند از دقت بیشتر، سایش کمتر در تماس، عملکرد ساده و توانایی انجام هزاران چرخه سوئیچینگ

 

پرشر سوئیچ مکانیکی

ساده و مستحکم ، این سوئیچ ها معمولاً برای کارهای کمتر پیچیده استفاده می شوند. پرشر سوئیچ های مکانیکی با استفاده از فنر و پیستون برای کنترل فشاری که در آن فعال می شوند راه اندازی می شوند . به نوبه خود، تعدیل فنر مستقیماً با فشاری که در آن تماس الکتریکی رخ می دهد، مرتبط است. در صورت افت فشار ، کلید به حالت اولیه خود باز می گردد. پرشر سوئیچ مکانیکی در مقایسه با پرشر سوئیچ الکترونیکی برای کنترل ولتاژها و آمپرهای بالا مناسب تر است . می توانید از آنها برای افزایش یا کاهش فشار از طریق تغییر کنتاکت استفاده کنید.

 

نکات مهم نصب پرشر سوئیچ

نصب و نحوه تنظیم پرشر سوئیچ دانفوس باید به وسیله افراد متخصص انجام شود. با این حال اگر در این زمینه توانایی داشته باشید، با رعایت یک سری از موارد به راحتی امکان نصب و حتی تنظیم این دستگاه وجود دارد.

  • مطالعه راهنما
  • ابزار مناسب
  • قدرت خاموش
  • اتصالات صحیح
  • تنظیمات فشار
  • آزمایش و عیب یابی
  • محدودیت‌ها و مشروطیت‌ها

 

 

در مقاله پرشر سوئیچ چیست؟ در مورد پرشر سوئیچ ها به طور کامل صحبت کردیم. برای مطالعه مقاله های بیشتر به قسمت وبلاگ سایت ما مراجعه کنید.