کلکتور در سیستم دیگ بخار

کلکتور در سیستم دیگ بخار

کلکتور در سیستم دیگ بخار چیست؟ کلکتور در دیگ بخار چه کاربردی دارد؟ انواع کلکتور در سیستم دیگ بخار و اطلاعات بیشتر در مورد کلکتور را در این مقاله بخوانید.

کلکتور چیست؟

یک سیستم حرارت مرکزی را در نظر بگیرید. همان‌طور که می‌دانید، وظیفه تولید آب گرم مصرفی در موتورخانه بر عهده دیگ بخار است. طبیعی است که آب گرم مصرفی برای استفاده در یک نقطه به کار گرفته نمی‌شود. بلکه باید آن را به چندین بخش تقسیم نمود. اگر چیزی به نام کلکتور وجود نداشته باشید، چه اتفاقی می‌افتد، در عمل اجرای سیستم لوله‌کشی آب گرم مصرفی از دیگ بخار به درون ساختمان با چالش‌های جدی مواجه می‌شود؛ چراکه باید به تعداد مصرف‌کننده‌ها لوله به‌صورت مستقیم به دیگ بخار متصل شود و این کار در عمل امکان‌پذیر نیست. تازه این پایان ماجرا نیست و باید آب برگشتی را نیز که مجدد به دیگ وارد می‌شود را نیز جداگانه در نظر گرفت.

 

دیگ بخار استاندارد

 

وظیفه کلکتور رفت ، توزیع آب گرم بین لوله‌ های مختلف برای رسیدن به نقاط مصرف است . همچنین کلکتور برگشت نیز، آب برگشتی از نقاط مصرف را جمع‌آوری کرده و مجددا به داخل دیگ برمی‌گرداند . بنابراین نقش کلکتور در یک موتورخانه فوق‌العاده مهم و کلیدی است . بدون وجود این تجهیز عملا امکان اجرای سیستم تأسیسات حرارت مرکزی برای ساختمان‌های مرتفع و بلندمرتبه وجود ندارد .

اهمیت ساخت کلکتور موتورخانه در اینجا کاملا معین می‌شود . در هر دیگ بخار یک یا چند کلکتور رفت و کلکتور برگشت به دیگ متصل می‌شود . وظیفه کلکتور رفت ، توزیع آب گرم بین لوله‌های مختلف برای رسیدن به نقاط مصرف است. بنابراین نقش کلکتور در یک موتورخانه فوق‌العاده مهم و کلیدی است . بدون وجود این تجهیز عملا امکان اجرای سیستم تأسیسات حرارت مرکزی برای ساختمان‌های مرتفع و بلندمرتبه وجود ندارد.

 

کلکتور در سیستم دیگ بخار
کلکتور در سیستم دیگ بخار

انواع کلکتور در سیستم دیگ بخار

کلکتور در سیستم دیگ بخار میتواند بصورت افقی یا عمودی قرارداده شده باشد . نوع و سایز کلکتور مهم است و همچنین باید به آبریز و تله بخار مجهز باشد و آب را از کلکتور تخلیه نماید .

در مدل عمودی کلکتور نیازی به اینکه آبریز مجزا اجرا شود نیست و نصب تله بخار در انتهای کلکتورکافی است . اما در کلکتور های افقی با نصب یک آبریز و ایجاد شیب به سمت آن و به کمک تله بخار قبل از انتقال بخار به سمت مصرف کننده نهایی آب آن خارج شود .

 

تعیین قطر و طول کلکتور

اولین نکته ای که در انتخاب لوله مرکزی کلکتور باید مد نظر قرار دهید، قطر آن است .

بر این اساس از رابطه ریاضی زیر برای تعیین قطر کلکتور موتورخانه استفاده می شود:

در این رابطه Dc معادل قطر کلکتور و D2 ،D1 و D3 به ترتیب قطر هر یک از از انشعاباتی هستند که از لوله اصلی گرفته می شوند .

رابطه قطر کلکتور موتورخانه

توصیه می شود که بین هر دو انشعاب نیز در سطح لوله اصلی کلکتور حدود 150 میلی متر فاصله بگذارید .

در حالت عادی توصیه می شود که در یک کلکتور بین 5 تا 8 انشعاب با فاصله یکسان از یکدیگر در نظر گرفته شود .

همچنین انشعاب اول از هر دو سر کلکتور باید حدود 75 میلی متر فاصله داشته باشد .

نکته مهم دیگری که باید در انتخاب کلکتور مد نظر قرار داد، طول آن است .

به این ترتیب به راحتی می توان طول کلکتور را نیز تعیین کرد.

 

 

کلکتور های اصلی دیگ

از انجایی که در بارهاي بيشتر و يا در صورت استفاده از ديگه هاي ذخيره كه تعداد ديگه ها افزايش مي‏يابد ، با اتصال موازي آنها به به ميزان دلخواه توليد بخار دست يافته مي شود كه در اين رابطه طراحي و اتصال مناسب كلكتورهاي بخار از اهميت بالائي برخوردار مي باشد . اولين روشي كه شايد زياد هم استفاده مي گردد اتصال متناوب ديگ ها به يكديگر و خروج بخار از يك سر كلكتور مي باشد  .

 

بهترین مکان برای نصب آبریزها در کلکتور

بهتر است آبریز دقیقا در مرکز کلکتور نصب شود . بدین ترتیب حتی در کلکتورهای طولانی هم با نصب یک آبریز می توان آب را تخلیه نمود . اما اجرای این روش به دلیل اینکه نیاز به ایجاد شیب دوطرف کلکتور به سمت آبریز دارد کمی مشکل است .

در صورت اجرای آبریز در ابتدا و یا انتهای کلکتور باید به این نکته توجه کرد که در کلکتورهای طولانی برای تخلیه کامل آب باید در هر دو طرف کلکتور آبریز نصب شود .

برای اینکه در زمان راه اندازی اولیه دیگ بخار بتوانیم از کلکتور کمک بگیریم باید آبریز کلکتور مجهز به شیر تخلیه باشد . از این شیر تخلیه برای جدا کردن ذرات معلقی که در آب گیر افتاده در قسمت پایینی آبریز استفاده می شود .

 

معرفی بهترین تولید کنندگان دیگ (بویلر) در ایران