تفاوت فیلتر شنی عمودی و افقی

تفاوت فیلتر شنی عمودی و افقی

فیلترهای شنی می توانند به صورت عمودی و افقی طراحی شوند. در این مقاله به تفاوت فیلتر شنی عمودی و افقی می پردازیم و تفاوت های این دو مدل را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

فیلترشنی چیست؟ (جامع ترین مقاله!)

 

مقدمه | تفاوت فیلتر شنی عمودی و افقی

فیلتر شنی یکی از تجهیزاتی است که برای حذف ذرات معلق و آلاینده های آب استفاده می شود. این روش در ظرفیت ها و مدل های  مختلفی موجود بوده و یکی از روش های قدیمی برای تصفیه فیزیکی آب می باشد. از انواع این فیلترها می توان به فیلتر شنی عمودی و افقی اشاره کرد که هر کدام ویژگی هایی داشته و برای کاربردی استفاده می شوند. جهت کسب اطلاعات درباره تفاوت فیلتر شنی عمودی و افقی این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

 

فیلتر شنی و کاربرد آن

 

فیلتر شنی عمودی و افقی:

فیلتر های شنی بر اساس شکل ظاهر در دو نوع افقی و عمودی هستند .

فیلتر شنی افقی از ظرفیت بالا و سیلیس زیادی برخوردار است. ضخامت بدنه این نوع سند فیلتر برای تحمل فشار، نسبت به مدل عمودی بیشتر است. همچنین وزن این سیستم نسبت به مدل‌های عمودی سنگین‌ تر است . بنابراین فنداسیونی که دستگاه روی آن قرار می‌گیرد، باید مقاومت و استحکام بالاتری داشته باشد. معمولاً این فیلترها دارای مخزن استوانه‌ای هستند که به صورت خوابیده روی زمین قرار می‌گیرند. این نوع صافی شنی فضای بیشتری نسبت به مدل‌های عمودی اشغال می‌کند .

فیلتر شنی عمودی به صورت ایستاده طراحی شده است . وزن این نوع فیلترها از مدل افقی سبک‌ تر است و در ظرفیت‌های کمتر تولید می‌شوند. این فیلترها به دلیل ساختار عمودی خود، فضای کمتری را اشغال می‌کنند. با این حال برای فضاهای کوچک گزینه مناسب تری هستند. پایه‌های این فیلترها بر روی عدسی جوش داده می‌شوند تا استحکام و دوام بالایی برخوردار باشند.

 

تفاوت فیلتر شنی عمودی و افقی:

بر اساس تعریفی که برای این دو نوع فیلتر شنی ارائه شد، تفاوت هایی در آنها وجود دارد که عبارتند از:

 

تفاوت ظرفیت فیلتر شنی عمودی و افق :

یکی از پارامترهای بسیار مهم در انتخاب این تجهیزات، ظرفیت آنها و تناسب آن با دبی آب ورودی به دستگاه است. هر دو مدل این فیلترهای شنی در ظرفیت های مختلفی قابل تولید هستند، اما مدل های افقی اغلب ظرفیت بیشتری دارند. در نتیجه از این دستگاه ها برای محیط هایی استفاده میشود که دبی آب ورودی بالا است و نیاز به آب تصفیه شده بیشتری وجود دارد.

 

تفاوت هزینه نگهداری فیلتر شنی عمودی و افقی:

همانطور که اشاره شد، در مدل های عمودی این دستگاه ها آب با سرعت بیشتری از روی بستر سیلیس عبور می کند. علاوه براین، مساحت بستر سیلیس در نوع عمودی کم است و در بازه زمانی کوتاه مقدار زیادی ذرات معلق روی آن تجمع پیدا می کنند. با تجمع گل و لای روی سیلیس دستگاه به مرور کارایی خود را از دست می دهد و نیاز به شستشو دارد. در حالت کلی فاصله فعال سازی برنامه شستشوی معکوس در فیلتر شنی عمودی کوتاه تر از مدل های افقی است.

فیلترشنی - بخارتجهیز خراسان

تفاوت قیمت فیلترشنی افقی و عمودی:

در حالت کلی برای فیلتر شنی افقی مقدار بیشتری از دانه های سیلیس نیاز است . به همین دلیل نه تنها وزن دستگاه افزایش پیدا می کند، بلکه قیمت آن نیز بیشتر خواهد شد. علاوه براین، مدل های افقی این دستگاه ها در ظرفیت های بیشتری تولید میشوند و متریال زیادی در بدنه آنها استفاده میشود. به همین دلیل این مساله نیز می تواند در افزایش قیمت فیلتر شنی افقی نسبت به عمودی موثر باشد.

 

سرعت احیا و شستشوی فیلتر عمودی و افقی:

یکی دیگر از فاکتورهایی که در تفاوت فیلتر شنی عمودی و افقی باید به آن اشاره شود، سرعت شستشو و احیای بستر شن و ماسه ای است. به دلیل کم بودن سطح مقطع بستر سیلیس در مدل های عمودی مقدار زیاد ذرات و گل و لای روی دانه های سیلیس تجمع می کنند. در نتیجه در فاصله های کوتاهتری باید شستشوی معکوس برای آنها انجام شود. هر اندازه فاصله شستشوی دانه های سیلیس کوتاهتر باشد، به همان نسبت هزینه های نگهداری دستگاه افزایش پیدا می کند.

فیلترشنی

در شرایط محیط نصب:

یکی از اصلی ترین تفاوت های فیلتر شنی افقی و عمودی در نحوه نصب آنها است. مدل های عمودی تنها در محیط هایی نصب میشوند که ارتفاع سقف آنها زیاد یا روباز باشند. برای نصب مدل های افقی نیاز به متراژ داخلی زیادی وجود دارد و ارتفاع محیط نصب محدودیت ندارد .

علاوه بر موارد فوق، لازم است بدانید که برای محیط های صنعتی بیشتر مدل افقی کاربرد دارد . چون مدل های افقی ظرفیت بیشتری دارند و با هزینه نگهداری کم مقدار زیاد آب را تصفیه می کنند . برای محیط های غیرصنعتی از نوع عمودی استفاده میشود که قیمت کمتری نسبت به نوع افقی دارند.