روش ساخت فیلتر شنی

فیلترشنی چیست؟ روش ساخت فیلتر شنی چگونه است؟ فیلتر شنی چه ویژگی هایی دارد؟ پاسخ به سوالات خود در مورد فیلترشنی را در این مقاله بخوانید.

فیلتر شنی چیست ؟ | روش ساخت فیلتر شنی

 

فیلتر شنی از تجهیزاتی قدیمی برای  شفاف و زلال کردن آب است که البته امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی این سیستم ها دستخوش تغییرات زیادی بوده و نوع جدیدی از این فیلترها که عملکرد و کارایی بسیار بهتری دارند ، طراحی و تولید میشوند . یکی از موارد کاربرد فیلترهای شنی پاکسازی کردن آب استخر است که البته این نوع فیلترها با انواع فیلترهای شنی متفاوت است . در ساخت فیلتر شنی استخر از تجهیزات و همچنین قطعات به مراتب متفاوت تری کمک گرفته میشود . در ساخت فیلتر شنی استخر از تجهیزاتی استفاده میشود .

میتوانند ذرات معلق در آب را تا قطر پنجاه میکرون به راحتی حذف کنند . فیلتر شنی استخر نه تنها برای تصفیه آب استخر بلکه برای رسوب زدایی و تصفیه آب جکوزی نیز مورد استفاده قرار میگیرد و در کل میتواند آب موجود را تا حد زیادی زلال و شفاف کند .

 

فیلتر شنی و کاربرد آن

 

روش ساخت فیلتر شنی

 

یکی از مهم ترین موضوعات در مورد هر گونه استفاده آب ، یعنی چه استفاده از آب برای آشامیدن ، چه استفاده از آب برای شنا کردن در استخر ، چه استفاده از آب برای استحمام و تمیز شدن و…،  بحث پاکیزگی و تمیزی آب است . از همین طریق بحثی وجود دارد تحت عنوان تصفیه آب ، که به معنای پاک کردن آلودگی ها از آب و قابل استفاده کردن آن اب است .

یکی از محبوب ترین و قدیمی ترین دستگاه هایی هم که برای فیلتر و تصفیه آب به کار گرفته می شود ، فیلتر شنی است . فیلتر شنی دستگاهی است که ساختاری پیچیده دارد ، اما در زمان هایی که نیاز به تصفیه آۤب وجود دارد و در شرایط اضطراری ، به کمک یکسری تجهیزات می توان یک نمونه ساده و کار راه انداز از آن را ساخت .

 

روش ساخت فیلتر شنی
روش ساخت فیلتر شنی

 

مزایای ساخت فیلتر شنی برای آب استخر

برای بسیاری از افراد این سوال مطرح است که با وجود فیلترهای پیش‌ساخته و آماده، ساخت فیلتر چه لزومی دارد ؟ در واقع ساخت فیلتر نیز دارای یکسری مزایای خاص خود است که در ادامه به این مزایا اشاره خواهیم کرد .

در ساخت فیلتر آب استخر شما بر کیفیت اجزا و قطعات بکار رفته کنترل بیشتری دارید و میزان حرفه‌ای بودن پروسه تولید به خود شما بستگی دارد .

در اکثر موارد ساخت فیلتر از نظر هزینه نسبت به فیلترهای آماده مقرون ‌به ‌صرفه ‌تر است .

شما می‌توانید با بهره‌مندی از روش‌های ساخت پایدار، مواد دوست‌دار محیط‌ زیست و… اثرات زیست‌ محیطی فیلتر خود را کاهش دهید و…

شما می‌توانید براساس نیازهای خود و باتوجه به جنبه‌های مختلف، فیلتری مناسب را طراحی کرده و به نحوی آن را شخصی ‌سازی کنید .

 

فیلترشنی
فیلترشنی

 

روش ساخت فیلتر شنی صنعتی 

 

  1. محاسبه ظرفیت فیلتر شنی

با توجه به دبی آب ورودی و مقدار آب تصفیه شده مورد نیاز ظرفیت مخزن فیلتر محاسبه میشود . این مرحله اهمیت بسیار زیادی دارد ، چون عدم تناسب ظرفیت با دبی آب به شدت راندمان و کارایی دستگاه را کاهش می دهد .

 

  1. انتخاب مواد اولیه

شرکت سازنده فیلترهای شنی باید مواد اولیه با کیفیت بالا را انتخاب کند . این مواد شامل ماسه‌ های سیلیسی ، گراول ،  و مواد مقاوم به خوردگی برای ساخت بدنه فیلتر است . انتخاب مواد اولیه با کیفیت تضمین کننده عمر طولانی و عملکرد بهتر فیلتر شنی خواهد بود . در این مرحله ، توجه به استانداردهای مواد اولیه نیز بسیار حائز اهمیت است .

 

  1. طراحی مخزن فیلتر

مخزن فیلتر شنی معمولا از جنس فولاد یا فایبرگلاس ساخته می‌شود. در این مرحله، سازنده فیلتر شنی باید حجم مخزن و ضخامت دیواره‌ها را بر اساس نیازهای تصفیه آب و فشار کاری سیستم تعیین کند. طراحی دقیق مخزن فیلتر می‌تواند تأثیر مستقیمی بر کارایی و دوام سیستم داشته باشد. همچنین، رعایت اصول مهندسی در طراحی به کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات کمک می‌کند.

 

  1. مونتاژ کردن قطعات

در مرحله بعدی باید براساس طراحی اولیه و دستورالعمل‌ها ، قطعات مختلف را به ترتیب مونتاژ کرده، شیرها و اجزاء مختلف را در جای خود نصب و اتصالات را برقرار کنید.

 

  1. پر کردن مخزن

در قدم بعدی شما باید داخل مخزن فیلتر را از مواد مناسبی که تهیه کرده‌اید پر کنید تا بستر فیلتراسیون تشکیل شود؛ اندازه پر کردن فیلتر، ترتیب مواد ، نحوه قرار دادن ماده و… باید براساس دستورالعمل باشد .

 

  1. چک کردن تجهیزات

اکنون باید کل فیلتر ، تجهیزات و اتصالاتی را که برقرار کرده‌اید را چک کنید و مطمئن شوید که مشکلی وجود ندارد ؛ محل نصب باید کاملا نرمال ، اتصالات ایمن ، تجهیزات مستحکم و… باشند .