مراحل ساخت منبع کویلی

مراحل ساخت منبع کویلی

در این مقله در مورد مراحل ساخت منبع کویلی پرداخته و مزایا و کاربرد آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

مقدمه | مراحل ساخت منبع کویلی

منبع کویل دار مخزنی است که برای تامین آبگرم مصرفی ساختمان ها و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد . تولید منبع کویل دار برای تبدیل آب سرد سیستم لوله کشی انواع ساختمان ها روش های مختلفی وجود دارد ، یکی از مناسب ترین روش های استفاده، استفاده ازاین منابع است .

به طور خلاصه منابع کویلی از یک مخزن تهیه و ذخیره آبگرم مصرفی ساخته می‌شوند . منبع کویل دار به دو شکل منبع عمودی و منبع افقی طراحی و ساخته می شود . که به طور عامیانه به منبع ایستاده و منبع خوابیده نیز معروف است .

جنس منابع کویلی معمولا از جنس استیل یا فولاد است که به عنوان یک آبگرمکن در مصرف  های صنعتی سبک و نیمه سنگین ، تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار میگیرد .  منابع کویل دار را می توان یک نوع ساده‌ تر از مبدل های حرارتی بدانید که کارکرد کاملا مشابه مبدل حرارتی دارد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد منبع های کویلی مقاله زیر را بخوانید:

 

منبع کویلی و انواع آن

 

مراحل ساخت منبع کویلی و نصب آن

منابع کویلی ، از جمله آبگرمکن های غیر مستقیم هستند که در موتورخانه ‌ها گرمایشی مورد استفاده قرار می ‌گیرند . این منابع با استفاده از آب گرم که از سمت دیگ پمپ می‌ شود ، آب ذخیره داخل مخزن را گرم می‌ کنند . مخازن و منابع کویلدار و دوجداره ،  بعد از مدت استفاده مفید آنها ، به دلیل ارتباط با آب قابل استفاده پوسیده می ‌شوند . چون این منابع بعد از یک مدت از مدار خارج شده و باید آنها را با یک منبع ذخیره آب گرم دیگر که نو باشد جایگزین کرد.

نصب منابع کویلدار یا منبع دوجداره معمولا در موتورخانه ، با استفاده از لوله فولادی یا پلیمری صورت می ‌پذیرد . برای نصب منبع دوجداره یا کویل‌ دار، معمولا یک مخزن ، شبیه به مخزن قبلی را می‌سازیم . بعد از ان با استفاده از اندازه‌ ی بوشن‌های ورود و خروج ، مخزن قبلی از مدار خارج شده و اقدام به نصب این مخازن می‌کنیم . هرچند در ظاهر، نصب این مخازن ساده به نظر می ‌رسد ، ولی به طور کلی ، باید از افراد کاملا کاربلد و مسلط به کار، برای این کار بهره جست.

 

مراحل ساخت منبع کویلی
مراحل ساخت منبع کویلی

ضخامت ورق گالوانیزه برای ساخت منابع کویل دار

 

ضخامت ورق گالوانیزه با توجه به ظرفیت منبع و فشار کاری انتخاب می ‌شود . برای منبع هایی با ظرفیت کم و فشار کاری پایین ، ورق گالوانیزه با ضخامت 1 تا 2 میلی متر مناسب تر است ، در حالی که برای منابعی با ظرفیت بالا و فشار کاری زیاد ، از ورق گالوانیزه با ضخامت 3 تا 4 میلی متر استفاده می‌شود .

برای گرم کردن آب از کویل‌های مسی یا فولادی با قطر و طول مناسب استفاده می‌شوند . اتصالات مختلفی از جمله ورودی و خروجی آب ، شیر تخلیه ، شیر هواگیری و ترموستات برای منبع کویل دار مورد نیاز است . برای عایق بندی هم از عایق‌ های مناسبی مانند پشم شیشه یا فوم پلی ‌یورتان برای جلو گیری از اتلاف گرما از بدنه منبع استفاده می ‌شود .

 

میزان دمای مورد نیاز اب گرم برای انواع منبع کویلی

 

دمای آب گرم بهداشتی مورد استفاده در ساختمان ها معمولا بین 50 تا حداکثر 60 درجه سانتیگراد است . بنابراین دمای آب گرم بهداشتی ذخیره شده در منبع کویلی یا منبع دوجداره آب گرم نباید کمتر از 50 درجه باشد .

چنانچه دمای آب گرم درون منبع به کمتر از این دما برسد ، باکتری سبز رنگ خاصی به نام “ لژیونلا ” که دمای مناسب رشد و تکثیر آن بین 25 تا 50 درجه سانتیگراد است ، در منبع رشدخواهد کرد .  این کار منجر به ایجاد هزینه اضافه شستشوی دوره ‌ای منبع و حذف این باکتری مزاحم می‌شود .

 

مراحل ساخت منبع کویلی
مراحل ساخت منبع کویلی

مزایای منبع کویل دار

کاربرد گسترده این گروه از منابع حرارتی نسبت به منبع دوجداره در مزایای زیادی آن می باشد که از مهم ترین آنها می توان به گزینه های زیر اشاره نمود :

 

  • عدم قطع شدن فرآیند تولید آب گرم با خرابی یکی از کویل ها
  • افت حرارتی کم بخاطر استفاده از لوله های مسی متعدد در داخل منبع
  • تعمیر آسان منبع بخاطر داشتن تنها یک منبع و جداسازی راحت آن بعد از ترکیدگی و خرابی
  • شستشوی آسان منبع
  • تنوع در منبع (ایستاده و افقی) و کاربرد گسترده آن در محیط هایی با ابعاد و ظرفیت های مختلف

 

کاربرد منبع کویلی

  • هتل و مدارس
  • استخر های شنا
  • منازل مسکونی ، ادارات و ساختمان های تجاری
  • کمپ های کارگری
  • کارخانجات و کارگاه های تولیدی