منبع کویلی افقی و ایستاده

منبع کویلی افقی و ایستاده

در این مقاله در مورد دو نوع منبع کویلی افقی و ایستاده صحبت می کنیم. در ادامه  تفاوت های منبع کویلی افقی و ایستاده را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

منبع کویلی چیست ؟ | منبع کویلی افقی و ایستاده

منبع کویلی یکی از مهم‌ ترین گزینه‌ ها برای تأمین آب گرم مصرفی در ساختمان به شمار می‌ رود . ازآنجایی ‌که در سراسر دنیا از جمله کشور ایران با بحران کم آبی مواجه است ؛ بنابراین استفاده بهینه و ذخیره‌سازی آب ، راهکاری است که باید به صورت همه جانبه مورد توجه قرار گیرد . امروزه برای تأمین و ذخیره آب سرد و گرم در ساختمان ‌ها ، تجهیزاتی به کار گرفته می‌ شود .

تفاوت اصلی منبع دو جداره با منبع کویلی در وجود دو مخزن استوانه ای تو در تو در نوع دو جداره است ، در حالی که در منبع کویلی تنها از یک مخزن استوانه ای ، به همراه لوله های مسی تعبیه شده درون مخزن استفاده شده است . منبع آب گرم کویل دار در دو نوع منبع کویلی ایستاده و منبع کویلی افقی تولید و ارائه می‌ شود این منبع دارای دو ورودی و دو خروجی است که یک ورودی و خروجی برای مخزن استوانه ای ، و یک ورودی و خروجی برای کویل های مسی است .

 

منبع کویلی افقی و ایستاده
منبع کویلی افقی و ایستاده

 

از مزایای نسبی منبع کویلی می توان به بازدهی بالاتر ، تعمیر و نگهداری و شست و شوی آسان تر ، قابلیت استفاده از نوع افقی و عمودی و طول عمر بالای آن اشاره کرد .

عملکرد این منبع به گونه ای است که آب داغ خروجی از دیگ آب گرم وارد کویل مسی شده ، و با آب سرد موجود در مخزن استوانه ای تبادل حرارت انجام می دهد . در واقع منبع کویلی نوع جدیدی از منبع دو جداره بوده، که بازدهی بالاتری نسبت به آن دارد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد منبع های کویل دار مقاله زیر را بخوانید.

منبع کویلی و انواع آن

 

کاربرد منابع کویلی

  • استخر های شنا
  • هتل و مدارس
  • کمپ های کارگری
  • منازل مسکونی، ادارات و ساختمان های تجاری
  • کارخانجات و کارگاه های تولیدی

 

طرز کار منابع کویل دار ایستاده

 

آب گرم از بویلر وارد کویل حرارتی می شود و در این زمان نیاز به تبادل حرارت با آب مخزن است و در نهایت آب گرم از کویل به سمت بویلر رفته و از آن خارج می شود .

مزیت مهم منبع کویل دار ایستاده این است که همیشه مقدار مشخصی آبگرم ذخیره در آن وجود دارد .

در صورتی که قصد خرید منبع کویل دار از سایت شوفاژ کاران اهورا دارید می بایست در ابتدا حجم منبع را به درستی محاسبه کنید تا بر اساس میزان و نوع مصرف شما ، آب گرم لازم همیشه در دسترس شما باشد .

در صورتی که نیاز به استفاده از آبگرم نباشد ، این آبگرم به مخزن بر می گردد تا سرد نشود و برای استفاده مجدد مناسب باشد .

وقتی مخزن نسبتاً بزرگتری انتخاب کنید می توانید به آب مورد نیاز خود در ساعات پیک مصرف دست یابید . گاه دیده می شود که مصرف یکنواخت است  .

بارها دیده شده است که فضای موتورخانه محدود است و نمی توان از مخزن بزرگ استفاده کرد به این ترتیب حجم منبع را کاهش داده و به فکر افزایش سطح کویل باشید .

 

مزایای منابع کویل دار 

 

تنوع در منبع : منبع کویل دار به دو صورت ایستاده و افقی در دسترس است که این امر به کاربران اجازه می دهد تا منبع مورد نیاز خود را با توجه به ابعاد و ظرفیت محیط انتخاب کنند .

شستشوی آسان : طراحی ساده و شیب دار کویل های داخل منبع ، شستشوی آسان تر و سریع تر را فراهم می کند .

افت حرارتی کم : استفاده از لوله های مسی متعدد در داخل منبع باعث کاهش افت حرارتی و افزایش راندمان منبع می شود .

تعمیر آسان : بخاطر داشتن تنها یک منبع و جداسازی راحت آن بعد از ترکیدگی و خرابی ، تعمیر و نگهداری منبع کویل دار نسبت به منابع دیگر بسیار آسان است .

عدم قطع فرآیند تولید آب گرم : با خرابی یکی از کویل ها ، فرآیند تولید آب گرم قطع نمی شود و کارکرد منبع بدون وقفه ادامه می یابد .

 

طرز کار منبع کویل دار افقی 

در منبع کویل دار افقی به واسطه وجود کویل راندمان کاری بالاتر است و ضریب انتقال حرارت نیز بالاتر ارزیابی شده است .

منبع کویل دار افقی جایگزین مناسبی به جای منابع دو جداره است . در این محصول از یک کویل مسی استفاده شده است و از لوله های رفت و برگشتی مخصوص آب داغ و بخار بویلر نیز کمک گرفته می شود تا آب داخل منبع همیشه گرم باشد .

منبع کویل دار افقی به نسبت مدل عمودی نگهداری آسان تری دارد اما از نظر راندمان کاری یکسان هستند . ما این محصول را در سبک تک جداره طراحی و تولید کرده ایم تا در صورت نشت عملیات تعمیرات به خوبی و سادگی صورت بگیرد .

محصولات تولید شده توسط شرکت شوفاژ کاران  از نظر جنس تضمین شده هستند مثلاً جنس دیواره منبع کویل دار  گالوانیزه بوده و ضخامت آن بر اساس فشار سیستم ، انتخاب شده است .

رسوب زدایی و تعویض کویل برای منبع کویل دار آسانتر است و انتخاب بهتری محسوب می شود . منابع کویل دار از دو جنس ورق گالوانیزه گرم و یا ورق فولادی سیاه تولید شده اند .

 

منابع کویلی
منابع کویلی

تفاوت منبع کویل دار افقی و ایستاده 

منبع کویل دار عمودی به صورت ایستاده تولید می شود و دارای پایه های زمینی است که روی فونداسیون مخصوص در موتورخانه نصب می شود . نوع افقی منبع کویل دار بدون پایه تولید می‌ شود و با نگهدارنده نعل اسبی روی دیوار و یا روی شاسی که به زمین اتصال دارد نصب می شود  .

منبع کویل دار ایستاده عمودی به دلیل امکان ایستایی بالاتر باید دارای قطر متناسب جهت استقرار باشد.

منبع کویل دار افقی نسبت به منبع ایستاده در یک سایز ثابت دارای قطر کمتر و طول بیشتر است.