مشعل گازسوز

مشعل گازسوز

در این مقاله در مورد مشعل گازسوز صحبت می کنیم. ابتدا مشعل های گازسوز را معرفی کرده و به اجزای آن را توضیح می دهیم. در ادامه به توضیح در مورد عملکرد و ویژگی های مشعل گازسور می پردازیم. با ما در این مقاله همراه باشید.

 

 

مشعل گازسوز چیست؟

یکی از پر کاربردترین مشعل های صنعتی،  مشعل گاز سوز می باشد . این نوع مشعل ها برای احتراق گاز طبیعی طراحی می شوند.

کنترل هوا در مشعل های گاز سوز توسط دمپر انجام می شود . که در مشعل های کوچک از نوع دستی و در مشعل های بزرگ از نوع موتوری می باشد که توسط موتور کنترل می شوند.

مشعل گازی یک جز مهم در ایجاد گرمایش موتور خانه‌ها می‌باشد به همین دلیل رایج ‌ترین عامل اصلی گرمایش در موتور خانه‌ها، مشعل گازی می‌باشد.

با تشکیل شدن شعله در مسیر آن یک میله قرار دارد که در اثر برخود حرارت با آن یک جریان الکتریسیته بوجود می آید که در صورت هر گونه تغییر در این جریان باعث خاموش شدن شعله می شود.

حجم سوخت گاز لازم در این نوع مشعل‌، بعد ازعبور کردن از فیلتر گاز توسط یک شیر برقی کنترل شده و هوای لازم برای احتراق آنها، توسط یک دمنده که بر روی موتور نصب شده است، تأمین می شود.

 

مشعل صنعتی

 

اجزای مشعل گازسوز:

مشعل‌های گازسوز دارای اجزای متعددی هستند که هرکدام نقش مهمی در عملکرد آنها دارند:

 

ترانس جرقه‌ زن:

این قطعه برق شهری را به ولتاژ بالاتر تبدیل کرده و جرقه‌های لازم برای شروع احتراق را ایجاد می‌کند.

 

فن یا ونتیلاتور:

این بخش هوا و اکسیژن لازم برای احتراق را به داخل دیگ مشعل می‌دمد . فن توسط یک موتور الکتریکی به گردش در می‌آید و میزان هوای ورودی به مشعل توسط دمپر کنترل می‌شود.

 

الکترودهای جرقه:

این الکترودها که در قسمت جلویی مشعل نصب شده‌اند ، برق تولید شده در ترانس را به جرقه تبدیل می‌کنند تا شعله ایجاد شود.

 

گاز پخش ‌کن:

بخشی است که گاز خروجی از شیر برقی وارد آن می‌ شود و با هوای فن ترکیب شده، به احتراق کمک می‌کند.

 

سیستم تامین سوخت:

سوخت مورد استفاده در این مشعل‌ها، گاز طبیعی شهری است .  گاز پس از عبور از لوله‌های گاز و فیلتر صافی ، از شیر برقی عبور کرده و با هوای ورودی ترکیب شده و احتراق را ایجاد می‌کند.

 

محفظه فن:

قسمت حلزونی شکلی که پروانه در آن قرار می‌گیرد و هوا از یک طرف وارد و از طرف دیگر خارج می‌شود .

این اجزا در کنار هم به تولید انرژی گرمایی از طریق احتراق گاز طبیعی کمک می‌کنند و عملکرد موثر مشعل‌های گازسوز را تضمین می‌کنند . کلیپ زیر را تماشا کنید تا بیشتر با اجزای مشعل گازی موتورخانه آشنا شوید.

 

فیلتر گاز:

فیلتر وظیفه جلوگیری از ورود ذرات خارجی و رسوب‌ها را دارد و برای حفظ کارکرد مناسب مشعل باید به صورت دوره‌ای بررسی و در صورت لزوم تعویض شود .

 

عملکرد مشعل های گاز سوز:

  1. شیر برقی گاز باز می شود و گاز از طریق فیلتر گاز به نازلدر جریان می شود .
  2. گاز از طریق نازل به شکل جریان نازکی در می آید .
  3. هوا از طریق محفظه احتراق به جریان نازک گازمنتقل می شود .
  4. گازوهوا در محفظه احتراق مخلوط می شوند واتش می گیرد .
  5. شعله تولید شده از طریق محفظه احتراق خارج می شود و می تواند برای گرمایش ، پخت و پز یا تولید انرژی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

مشعل گازسوز
مشعل گازسوز

برخی از ویژگی های مشعل گاز سوز:

  • راندمان حرارتی بالا دارند و دارای سیستم پایش شعله هستند شعله را بطور نامحدود و یکنواخت تامین می کند . این قطعه برای اماکنی که احتمال قطعی گاز وجود دارد بسیار مناسب است .
  • بعضی از مدل های مشعل دوگانه سوز دارای دمپر هوای ثانویه برای یکسان نمودن طول و قطر شعله با ابعاد مناسب احتراق هستند .
  • تجهیزات شیر پروانه‌ای گاز، دمپر و رگلاتور گازوئیل امکان تنظیم میزان هوا و سوخت را فراهم میکند .برخی امکان کارکرد بدون موتور دوپر را داراند ، از رله برای کنترل استفاده میکند .
  • برخی از مشعل ها دارای سیستم سوخت رسانی و کنترل ظرفیت پیشرفته در سوخت مایع هستند ‌برخی دیگر از مشعلها امکان سوخت با مازوت را دارا هستند .
  • استفاده از سیستم کنترل ظرفیت خاموش و روشن شدن بی دلیل مشعل و تغییر دمای آب و یا فشار بخار و از فرسایش بویلر و مشعل جلوگیری می کند .