انواع دی اریتور

انواع دی اریتور

در این مقاله ابتدا دی اریتور را تعریف کرده سپس در مورد انواع دی اریتورها مثل دی اریتور سینی دار و دی اریتور های اسپری شونده صحبت می کنیم. در ادامه با ما همرا باشید.

دی اریتور چیست؟ | انواع دی اریتور

دستگاه هوازدا برای حذف گازهای خورنده از آب تغذیه دیگ بخار استفاده می کند. جداسازی اکسیژن و دی اکسید کربن آزاد، از بروز خوردگی در لوله ها، پمپ ها، بدنه دیگ های بخار و خطوط برگشت بخار مایع شده، پیشگیری می کند.

پایین بودن فشار جزئی گازها در فاز بخار عامل دیگری برای انتقال گازها از مایع به بخار به شمار می آید. انشعابی از بخار وارد لوله منفذ داری در قسمت تحتانی منبع ذخیره می گردد. بخار دمیده شده در آب، گازهای محلول و دی اکسید کربن حاصل از تجزیه حرارتی بی کربنات ها را به بیرون می راند.

به طور معمول بخار و آب به صورت غیر هم جهت وارد برج هوازدا می شوند. قسمت اعظم بخار در اثر تبادل حرارت با آب مایع می شود. با کاهش حلالیت گازها در آب، گازهای خورنده به فاز بخار منتقل شده، به همراه حدود ۲% بخار ورودی، از بالای برج هوازدا خارج می شود.

هوازدا ممکن است در خلاء شرایط اتمسفریک و یا تحت فشار کار کند. روش های تماس آب و بخار به صورت پاششی و یا سینی های غربالی ، سینی فنجانکی و بستر آکنده می باشد.

برای آشنایی بیشتر با دی اریتور مقاله زیر را مطالعه کنید:

 

دی اریتور (معرفی، انواع)

 

انواع دی اریتور:

آب تغذیه در فیلمهای نازک به فضای بخار پاشیده می شود و اجازه می دهد تا سریع اشباع شود .  پاشش آب خوراک در لایه های نازک باعث افزایش سطح مایع در تماس با بخار می شود ، که منجر به حذف سریع اکسیژن و غلظت گاز کمتر می شود . دی اریتور ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند :

 

  1. دی اریتور های سینی دار
  2. دی اریتور های اسپری شونده

 

یکی از اصل هایی که عملکرد دی اریتور بر آن استوار است بیان می کند که با کاهش فشار گاز بالای یک محلول ؛ حلالیت گاز در آن محلول کاهش می یابد . این اصل به قانون هنری معروف است .

 

انواع دی اریتور
انواع دی اریتور

دی اریتور سینی دار:

این نوع دی اریتور برای حذف گاز های محلول در آب از ورق ها یا به اصلاح سینی های پشت سرهم استفاده می شود.

آب از طریق لوله ای که در بالای محفظه گنبدی شکل قرار دارد . روی سینی هایی که تعبیه شده است به صورت آبشاری حرکت می کند . در داخل این محفظه از طریق خط ورود بخار همواره مملو از بخار است .

این بخار ذرات و لایه های نازک آب را گرم کرده و گاز های حل شده در آب مانند اکسیژن و دی اکسید کربن را جدا می کند.

در دی اریتور سینی دار به دلیل این که تقریبا مقدار آبی که در معرض بخار قرار دارد برابر است گاز های محلول دران آزاد خواهند شد.

اگر چنانچه دی اریتور در بار متغیر و یا دمای آب ورودی متغیر بهره برداری شود ، دی اریتور همچنان عملکرد مناسبی خواهد داشت.

معایب این نوع نیز می توان به مساله بروز کاویتاسیون در پمپ بویلر اشاره کرد که برای رفع این مشکل باید دی اریتور در ارتفاع ۸ متری از نقطه مکش پمپ تغذیه نصب شود.

 

دی اریتور های اسپری شونده:

نوع دیگر دی اریتور از یک مخزن افقی با چند بخش که هر یک وظایف خاصی را بر عهده دارند ، تشکیل شده است . سمت چپ ترین بخش در این دستگاه عمل پیش گرمایش را انجام می دهد تا بخش جداکردن گاز از آب راحت تر انجام شود .

تنها تفاوت آشکار بین اين دی اريتورها در نوع ورود آب تغذيه ديگ بخار به مخزن اصلي آنها است . در دي اريتورهای افشانكی ، آب ورودی از بالای مخزن به وسیله افشانكهای تعبيه شده ،  به فضای داخل مخزن اسپری می شود . اما در دی اريتورهای آبشاری جريان آب به آرامی به داخل برجک آنها پاشيده شده و پس از عبور از روی سينی های سوراخ دار طبقاتی برجک، به صورت آبشاری به فضای داخلی مخزن ، جريان پيدا می كند.

آب از نازل های فنری شکل با منافذ کوچک عبور کرده و به حالت اسپری وارد دستگاه می شود و با بخاری که از پایین دستگاه وارد این قسمت می شود گرم خواهد شد . بعد از این مرحله ، آب وارد بخش دوم دستگاه شده و بخار هوازدایی شده از پایین و با فشار کم به آن برخورد می کند و در انتها گازهای نامحلول و اکسیژن از آن خارج شده و از شیر بالای دستگاه به بیرون اتقال می یابد. آب تولیدی، بعد از اضافه شدن مواد جذب کننده اکسیژن در صورت لزوم به مخزن پایین دستگاه انتقال یافته و برای مصرف در دیگ بخار به کار خواهد رفت.

بخارتجهیز خراسان (https://bokhartajhiz.com) یکی از تولیدکنندگان برتر انواع دی اریتور در ظرفیت های مختلف است. دی اریتور های بخارتجهیز با بالاترین کیفیت ساخته شده و دارای گارانتی و خدمات پس از فروش می باشند.

در مقاله انواع دی اریتور، برخی از انواع دی اریتورها را مورد بررسی قرار دادیم. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد دی اریتور ها به بخش وبلاگ و مقالات ما مراجعه کنید.