اجزای تشکیل دهنده بالمیل

اجزای تشکیل دهنده بالمیل

در مقاله قبل بالمیل یا آسیاب گلوله ای را معرفی کردیم در این مقاله در مورد اجزای تشکیل دهنده بالمیل بحث خواهیم کرد.

بالمیل چیست؟ (اجزای تشکیل دهنده بالمیل)

بالمیل که گاهی آسیاب توپی هم نامیده می شود ، آسیابی است که به کمک حرکت گلوله هایی که داخل بدنه استوانه ای یا مخروطی شکل خود قرار دارد ، عمل پودر کردن مواد مختلفی از جمله مواد معدنی را انجام می دهد.

اجزای تشکیل دهنده بالمیل
اجزای تشکیل دهنده بالمیل

بالمیل یا آسیاب گلوله ای

گیربکس بالمیل

گیربکس بالمیل که با نام آسیاب گلوله‌ای نیز شناخته می‌شود یکی از تجهیزات صنعتی مهم است. این گیربکس صنعتی در صنایعی مانند استخراج سنگ، تولید سیمان و تولید شن و ماسه کاربرد دارد . این دستگاه‌ها برای انجام عملیات خردایش و خرد کردن مواد سخت و بزرگ به کمترین اندازه ممکن استفاده می‌شوند .

گیربکس آسیاب گلوله ای ، که به عنوان قطعه اصلی دستگاه‌های خرد کننده به حساب می‌آید ،  باید بسیار مقاوم و قابل اطمینان باشد تا بتواند پاسخگوری نیازهای متنوع صنایع مختلف باشد .  این گیربکس انواع مختلفی دارد که در ادامه این مقاله در آرشا صنعت به معرفی و اجزای آنها می پردازیم

گیربکس بالمیل دارای کاربردهای گسترده‌ای است که باعث شده نام آن در صنعت بسیار شنیده شود . گفتنی است که از این دستگاه برای چرخش مخزن استوانه‌ای استفاده می‌شود تا مواد داخل آسیاب را خرد کند .  همچنین می‌توان از گیربکس‌های مختلفی مانند گیربکس‌های خورشیدی و گیربکس‌های حلزونی برای پیشبرد اهداف مختلف در صنایع استفاده کرد .

گیربکس خورشیدی به دلیل راندمان بارز و تنوع زیاد برای آسیاب‌های گلوله‌ای با ورودی بالا مناسب شده‌اند. در مقابل گیربکس‌های حلزونی صنعتی در صنایع سنگین‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، گیربکس حلزونی توپی سری ایلماز B و H گزینه‌ های مناسب برای گیربکس آسیاب گلوله‌ای یا خردکن می‌باشند .

 

مشخصات فنی گیربکس بالمیل

  • بعد از شناخت و بررسی گیربکس بالمیل، نوبت به شناخت ویژگی‌های این محصول می‌رسد که در این قسمت به آن‌ها می‌پردازیم :
  •  ضخامت مواد ورودی به گیربکس بالمیل، حدوداً بین ۵ تا ۲۵ میلی‌ متر، و مواد خروجی آن پس از خرد شدن، به ۰.۲ تا ۰.۳ میلی متر می‌رسد.
  • هر چقدر طول مخزن استوانه‌ای بالمیل بیشتر باشد، سبب تجزیه بیشتر و نهایتاً ریزتر شدن مواد می‌شود.
  •  مواد معدنی مانند، سرامیک، سرب یا کاشی، مواد درون بالمیل را تشکیل می‌دهند.
  • نسبت اندازه طول به قطر مخزن بالمیل، نباید از یک حدی بالاتر رود؛ این نسبت در بیشترین حالت ۱ به ۱۲ می‌باشد.

 

انواع گیربکس بالمیل

گیربکس بالمیل مناسب باید بتواند از طریق چرخ دنده های کوچک و بزرگی که وجود دارد، مخزن استوانه ای را بچرخاند . در واقع نیرویی که برای خرد کردن یا پودر کردن قطعات در بالمیل به کار گرفته می شود از طریق گیربکس بالمیل تامین می شود . گیربکس خورشیدی و گیربکس هلیکال نمونه های قابل استفاده به عنوان گیربکس بالمیل است . گیربکس خورشیدی به خاطر دارا بودن راندمان بالا و تنوع مناسب در تیپ، برای دستگاه های بالمیل که ورودی بالایی دارند، انتخاب مناسبی است. در صنایع سنگین تر می توان از گیربکس صنعتی هلیکال یا انواع دیگری استفاده نمود . به عنوان نمونه گیربکس بول هلیکال برند ایلماز سری B و H از تجهیزات مناسب برای گیربکس بالمیل یا خردکن است .

 

نحوه عملکرد موتور گیربکس بالمیل

در اولین مرحله مخزن استوانه‌ای به یک چرخ دنده خارجی متصل می‌شود. این چرخ دنده خارجی وابسته به قطر بدنه آسیاب گلوله‌ای است . بعد از آن محور گیربکس درگیر می شود. یک گیربکس به محور چرخ دنده خارجی متصل است. نیروی مورد نیاز برای چرخش مخزن استوانه‌ای توسط این گیربکس تامین می‌شود . معمولاً از یک موتور الکتریکی استفاده می‌شود که از یک دستگاه انتقال نیرو مانند قفل یا دیسک کوچک استفاده می‌کند .

سیستم انتقال قدرت:  انتقال قدرت در آسیاب بالمیل معمولا توسط چرخ دنده و پینیون انجام می شود. به این صورت که نیروی الکتروموتور توسط پینیون از گیربکس به چرخ دنده کوچکی می رسد که با حرکت آن، چرخ دنده بزرگی که دور تا دور بدنه استوانه ای قرار دارد، می چرخد و سپس موجب چرخش بدنه می گردد. علاوه بر این، ممکن است انتقال قدرت به کمک تسمه و پولی نیز اتفاق بیفتد

بدنه دوار یا درام: بدنه آسیاب بالمیل استوانه ای یا مخروطی شکل، از جنس فولاد یا سرامیک بوده و با چرخش خود موجب آسیاب مواد می شود. یک پوشش یا آستر که معمولا از جنس فولاد منگنزی می باشد بخش های داخلی بدنه را پوشانده است.