انواع عایق حرارتی و کاربردهای آن

انواع عایق حرارتی و کاربردهای آن

در این مقاله انواع عایق حرارتی و کاربردهای آن را مورد بررسی قرار می دهیم. معرفی انواع عایق پشم شیشه، پشم سنگ، الاستومری، پلی یورتان، ایزوگام و… را در ادامه بخوانید.

مقدمه | انواع عایق حرارتی و کاربردهای آن

متریالی است که جهت جلوگیری از انتقال حرارت و صوت از یک ناحیه به ناحیه دیگر طراحی شده است. هدف عایق نگه داشتن گرما یا صدا در داخل یا خارج از خانه یا محدود کردن آنها به بخش خاصی از خانه است. عایق بندی راهکاری بسیار ایده آل برای کاهش هزینه های گرمایشی و سرمایشی است و مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد.

 

انواع عایق:

  1. عایق پشم سنگ
  2. عایق پشم شیشه
  3. عایق الاستومری
  4. عایق پلی یورتان
  5. ایزوگام
  6. یونولیت
  7. فوم شانه تخم مرغی
  8. قیر
  9. عایق رطوبتی ماستیک و درزبند

 

پشم شیشه:

پشم شیشه ازقدیمی ترین عایق های صوتی و حرارتی است که مقاومت بالایی در برابر حرارت و آتش دارد. این عایق در صورتی که در معرض آتش و حرارت قرار گیرد گاز سمی تولید میکند و منجر به گسترش آتش نخواهد شد. بسیار سبک است به همین دلیل استفاده از آن برای ایزوله کاری سقف ،دیوارهاو یا لوله ها بار اضافی بر سازه وارد نمیکند. علاوه بر این به عنوان عایق حرارتی از انتقال سرما و یا گرما به داخل ساختمان جلوگیری می کند.

انواع عایق حرارتی و کاربردهای آن
انواع عایق حرارتی و کاربردهای آن

پشم سنگ :

نوعی عایق حرارتی که میتواند دما را تا ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد تحمل کند این عایق از سنگ بازالت که نوعی سنگ آتش فشانی است تهیه می شود. پشم سنگ به عنوان عایق آتش نقش مهمی در پیشگیری از توسعه حریق دارد و مقاومت آن در برابر حرارت مستقیم آتش بسیار بالاست.  برای همین در صنایع نفت و گاز ، پالایشگاه ها و عایق کاری کانال ها و لوله ها به کار میرود. پشم سنگ علاوه بر اینکه عایق حرارتی است از انتقال سروصدا در ساختمان جلوگیری میکند. این عایق در اشکال تخته ای ، رولی، عایق لحافی برای کف و عایق پتویی برای موتور خانه استفاده می شود.

فوم پلی یورتان :

یک ماده شیمیایی است که به صورت فوم برروی سطوح اجرا میشه. پلی یورتان در ابتدای تزریق به صورت کف مانند است ولی پس از چند دقیقه به جسمی سخت تبدیل میشوداین فوم به شکل دستی و یا با دستگاه تزریق میشود و در تمام حفره ها نفوذ کرده و ان ها را ایزوله بندی می کند.

سبک وزن است و در برابر نفوذ مواد شیمیایی و اسیدی و آب مقاومت بالایی داشته و کاملا نفوذ ناپذیر می باشد.

ایزوگام:

یکی از رایج ترین عایق های رطوبتی در ساختمان که به صورت رولی تولید میشود و با چسب های مخصوص و یا با استفاده از حرارت به سطوح مختلف چسبانده میشود وزن ایزوگام سبک است وانعطاف پذیری آن بالا میباشد.

عمر مفید آن حدود ۱۰ سال است و در برابر تغییرات اب و هوایی مقاومت لازم داشته و پوسیده نمیشود لایه ای یکنواخت و بدون ترک خوردگی بر روی سطح ایجاد میکند از این رو آب به هیچ عنوان به لایه زیرین نفوذ نمیکند

این محصول برای ایزوله کردن سقف و یا کف مکان های مرطوب مانند حمام و سرویس بهداشتی استفاده می شود. نصب ایزوگام آسان است و در کمترین زمان ممکن صورت می گیرد.

یونولیت:

پانل های یونولیت از پلی استایرن ساخته می شوند. و در مرحله سفت کاری ساختمان به منظور جلوگیری از عبور سر و صدا در ساختمان مورد استفاده قرار میگیرند. یونولیت وزن بسیار سبکی دارد و بار اضافی بر ساختمان وارد نمیکند.

 از جمله فوم های ضد صوت است که برای کاهش میزان سر و صدا در یک مکان کاربرد دارد. شکل ظاهری این فوم ها که همانند شانه تخم مرغ است نقش مهمی در جذب صوت ایفا می کند. از این فوم های اسفنجی شکل اغلب برای ایزوله کاری مکان هایی مانند استودیو ها که میزان صدا در آن ها بالاست استفاده میشود.

قیر :

استفاده از قیر در پشت بام ها و جاده ها باعث مقاومت سطح در برابر رطوبت و گرد و غبار می شود. همچنین قیر در برابر یخ زدگی ، سرما،گرما،اسیدها و بازها و نیروهای کششی مقاومت خوبی دارد. قیر عمر طولانی دارد و عایقی مقرون به صرفه است.

عایق رطوبتی ماستیک و درزبند :

ماستیک ها و درزبند ها برای پر کردن و آب بند کردن درزها،منفذ ها و ترک ها و برروی سطوح مختلفی مثل بتن ،فلز،اسفالت و چوب استفاده می شوند. ماستیک ها و درزبندها با استفاده از موادی مانند انواع قیرها،حلال ها،رزین ها تولید و به دو صورت سرد یاگرم اجرا می شوند. ماستیک ها و درزبندها ویژگی هایی چون رطوبت ناپذیری،چسبندگی،مقاومت در برابر عوامل جوی و موادشیمیایی را دارا می باشد.

نتیجه گیری

در مقاله انواع عایق حرارتی و کاربردهای آن در مورد انواع روش های عایق کاری حرارتی صبحت کردیم. برای مشاهده سایر مقالات به بخش مقالات وب سایت مراجعه کنید.