بالمیل یا آسیاب گلوله ای

بالمیل یا آسیاب گلوله ای

در این مقاله بالمیل یا آسیاب گلوله ای را معرفی می کنیم. همچنین انواع بالمیل ها را براساس نوعه بدنه مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.

دستگاه بالمیل یا آسیاب گلوله ‌ای چیست ؟

آسیاب بالمیل که در زبان فارسی به آن آسیاب گلوله ای گفته می‌شود در حقیقت سیلندری چرخان است که مواد معدنی درون آن ریخته می‌شود و براثر چرخش سیلندر عمل خردایش انجام می‌شود. عمل بالمینگ به منظور خرد کردن مواد به اندازه ذرات کوچک و گاه نانو استفاده می‌شود . در آسیاب گلوله‌‌ای ، خرد کردن یک عمل دائم بوده و تا زمانی که مواد به اندازه کافی خرد نشود بالمیلینگ به اتمام نمی‌رسد . بالمیلینگ یک اصطلاح است که برای نرم کردن و خرد کردن هر ماده‌ای حتی در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود.

 

بالمیل یا آسیاب گلوله‌ای
بالمیل یا آسیاب گلوله‌ ای
بالمیل یا آسیاب گلوله‌ ای
بالمیل یا آسیاب گلوله‌ ای

بالمیل یا آسیاب گلوله ای چیست؟

ایده آسیاب توپی که گاه به آن آسیاب گلوله‌ای گفته می‌شود یک ایده باستانی است و از زمان باستان به کار گرفته می‌شده است . اما به طور مشخص از دهه 1870 به کار گرفته شده است . از این دستگاه در آن سال‌ها برای خرد کردن سنگ چخماق استفاده می‌شد .

انواع بالمیل بر اساس نوع بدنه:

 

بالمیل یا آسیاب گلوله ای ناپیوسته:

در بالمیل ناپیوسته عملکرد به این صورت است که مواد اولیه را به همراه گلوله ها به میزان ظرفیت بالمیل وبه صورت یکجا درون بالمیل ریخته و تا زمان معینی تحت سایش قرار میدهیم . سپس بالمیل را متوقف و مواد ساییده شده را خارج و این عمل را دوباره تکرار می کنیم .

 

بالمیل یا آسیاب گلوله ای پیوسته:

در بالمیل های پیوسته مواد اولیه به صورت پیوسته از یک سمت داخل بالمیل شده و بعد از ساییده شدن از طرف دیگر بالمیل خارج می شوند و به همین دلیل نیازی به متوقف کردن بالمیل وتخلیه کردن ان نیست .

 

بالمیل یا آسیاب گلوله ای مخروطی:

اگر بدنه بالمیل به صورت مخروطی ساخته شود، در حرکت باعث می‌شود ، گلوله‌های درشت در ابتدای آسیا و گلوله‌های ریز در انتهای آسیا تجمع یابند . که این استقرار به مکانیزم سایش بسیار کمک می‌کند .

 

بالمیل یا آسیاب گلوله ای استوانه‌ای:

اگر بدنه بالمیل به صورت استوانه‌ای ساخته شود ، دیگر مزیت فوق را ندارد ولی از طرفی ساخت آن ساده تر و ارزان تر می‌باشد . اگر بخواهیم مزیت جداشدن گلوله‌ها را در بالمیل استوانه‌ای داشته باشیم باید آن را به چند محفظه تقسیم و در هر محفظه گلوله‌ها با سایز متفاوت قرار دهیم ، در واقع باید از آسیای لوله‌ای استفاده کنیم  .

 

مشخصات گیربکس بالمیل:

گیربکس مورد نظر دارای ویژگی‌های خاصی است که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است :

  1. نسبت طول به قطر مخزن استوانه‌ای نمی‌تواند از حد مجاز 1 به 21 تجاوز کند .
  2. هر چه طول مخزن استوانه‌ای در آسیاب بیشتر باشد، خرابی بیشتر و خروجی مواد ریزتر می‌شود .
  3. قطر مواد ورودی به آسیاب گلوله‌ای معمولاً بین 5 تا 25 میلی متر است که پس از آنالیز و خرد شدن مواد خروجی به ذراتی بین 0.2 تا 0.3 میلی متر تبدیل می‌شوند .
  4. مواد داخل آسیاب بالمیل می‌تواند مواد معدنی، پلاستیک، کاشی و سرامیک و یا حتی سرب باشد .

 

مزایای استفاده از دستگاه بالمیل:

استفاده از این دستگاه مزیت های زیادی برای صنایع دارد که از جمله آن ها می توان به یک دست بودن و ریزتر بودن مواد خرد شده در این دستگاه است که این قضیه کاربرد بسیار زیادی برای آسیاب کردن خاک طلا و نقره، آسیاب کردن کاتالیست ها و هم چنین آسیاب کردن قطعات الکترونیکی دارد .

سرعت چرخش محور دوران آسیاب گلوله ای به قطر بدنه آن بستگی دارد ولی به هر حال این دستگاه حدود 60 الی 80 درصد سرعت بحرانی به دور خود می چرخد .

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ساخت و یا سفارش دستگاه بالمیل می توانید همین الان با کارشناسان ما در این رابطه تماس بگیرید .

کاربردهای دستگاه بالمیل:

آسیاب گلوله‌ای برای آسیاب کردن ماده‌هایی مثل زغال سنگ ، ماده‌های رنگی و فلدسپات برای سفالگری استفاده می‌شود . مادهٔ آسیاب شده را فقط در صورتی می‌توان به صورت خشک یا تر خارج کرد که عملیات آسیاب کردن با سرعت پایین انجام شده باشد . به عنوان مثال مخلوط کردن مواد منفجره توسط آسیاب گلوله‌ای ، با گلوله‌های لاستیکی انجام می‌شود . برای سیستم‌هایی با چند جزء ، اثبات شده‌است که روش آسیاب گلوله‌ای واکنش‌پذیری شیمیایی در فاز جامد را افزایش می‌دهد . علاوه بر این این روش در تولید مواد جامد آمورف نیز مؤثر است .