دیگ یا بویلر فایرتیوب

معرفی کامل دیگ یا بویلر فایرتیوب در این مقاله بخوانید. دیگ یا بویلر فایرتیوب چیست؟ دیگ یا بویلر فایرتیوب چطور کار می کند؟ مزایا و معایب دیگ یا بویلر فایرتیوب چیست.

 

دیگ یا بویلر فایرتیوب یا همان اتش در لوله یکی از انواع اصلی بویلر است که شامل لوله های فولادی است که گازهای داغ تولید شده در کوره های ان از درون این لوله ها عبور کرده و آبی که باید به بخار یا آبداغ تبدیل شود، اطراف آنها جریان پیدا میکند. دیگ یا بویلر فایرتیوب معمولاً برای ظرفیت های پایین بخار، از 100 کیلوکرم بخار تا 10 تن بخار در ساعت و یا برای تولید آبگرم از 100.000 کیلوکالری تا 5 میلیون کیلوکالری برساعت استفاده می شود.

طبق محدودیت های ساختی، این نوع از بویلر ها که به صورت استوانه های جدار نازک ساخته می شوند و نوعی از مخزن های تحت فشار به شمار می روند، توان تحمل فشاری بالاتر از16 بار برای آن ها ممکن نیست و در صورت نیاز به ظرفیت ها و فشار های بالاتر، باید از بویلر های واترتیوب استفاده شود.

دیگ یا بویلر فایرتیوب
دیگ یا بویلر فایرتیوب

مزایای فایرتیوب

  1. بویلرهای فایرتیوب نسبت به هزینه ساخت دارای راندمان بالایی می باشند
  2. تعمیر و نگه داری این نوع از بویلرها آسان تر از نوع واترتیوب است
  3. دیگ های فایر تیوب جایگزینی ارزان تر برای بویلرهای واتر تیوب هستند
  4. طرز کار ساده
  5. توانایی پاسخگویی آسان به نوسانات سریع تقاضای بخار
  6. حمل و نقل آسان
  7. و…

معایب دیگ یا بویلر فایرتیوب

  1. به دلیل حجم زیاد آب اطراف لوله های آتش در این بویلرها، راه اندازی و وارد خط شدن آنها بیشتر از بویلرهای واترتیوب طول می کشد
  2.  یکی از محدودیت های استفاده از بویلرهای فایرتیوب این است که استفاده از سوخت های جامد در آنها با مشکلات فراوانی همراه است و معمولاً برای استفاده از سوخت های جامد به بویلر های واترتیوب رجوع می شود.
  3. ضریب انتقال حرارت به وسیله ی جریان گاز درون لوله، کمتر از زمانی است که گاز در بیرون لوله ها جریان دارد. لذا بویلرهای فایرتیوب در ظرفیت مشابه، بزرگ تر از بویلرهای واترتیوب هستند.

اجزای تشکیل دهنده دیگ یا بویلر فایرتیوب

  1. درب جلویی
  2. فشارسنج
  3. بدنه بویلر
  4. محفظه برگشت
  5. قلاب های حمل و نقل
  6. سوییچ های فشار
  7. لوله های آب
  8. خطوط کنترل کننده سطح
  9. خروجی اصلی بخار
  10. دریچه بازرسی
  11. کوره
  12. پاس دوم لوله های آتش خوار
  13. پاس سوم لوله های آتش خوار
  14. شیرهای اطمینان
  15. دودکش
  16. عایق
  17. محفظه برگشت
  18.  شیر زیرکش
  19. خطوط آب تغذیه
  20. شاسی بویلر
  21. پمپ های آب تغذیه