دی اریتور (معرفی، انواع)

دی اریتور (معرفی، انواع)

مقاله دی اریتور (معرفی، انواع)  به طور خلاصه به معرفی دی اریتور می پردازد که به سوالات شما در مورد اینکه دی اریتور چیست؟ انواع دی اریتور کدام است؟ و… پاسخ می دهد.

 

 

دی اریتور چیست و چگونه کار می کند؟

 

دی اریتور چیست؟ | دی اریتور (معرفی، کاربردها)

دی اریتور یا سیستم هوا زدایی دیگ بخار بویلر به دستگاهی گفته میشود که با انجام مجموعه فعالیت های پیش گرمایش و حذف گازهای نامحلول در آب و دی اکسید کربن ، خروجی مناسبی را برای خوراک بویلرهای دیگ بخار فراهم می کند. با توجه به تاثیر هوازدایی از آب بر افزایش کارایی و عملکرد بویلرهای دیگ بخار، این دستگاه کاربرد گسترده ای در صنعت و مخصوصا در پالایشگاهها دارد. گروه صنعتی هفت به عنوان یکی از تیم های طراحی و تولید دی اریتور به معرفی کامل این دستگاه و نحوه عملکرد این نوع از هوازدا خواهد پرداخت.

دی اریتور
دی اریتور

 

انواع دی اریتور براساس نحوه عملکرد و ساختار

  1. دی اریتورهای آبشاری یا سینی دار
  2. دی اریتورهای افشانکی یا اسپری شونده یا فنری

تنها تفاوت بارز میان این دی اریتورها در نحوه ورود آب تغذیه دیگ به مخزن اصلی آنها می‌باشد. در دی اریتورهای افشانکی ، آب ورودی از بالای مخزن توسط افشانک های تعبیه شده ، به فضای داخل مخزن اسپری می شود .

اما در دی اریتورهای آبشاری جریان آب به آهستگی به داخل برجک آنها پاشیده شده و پس از عبور از روی سینی های سوراخ دار طبقاتی برجک، بصورت آبشاری به فضای داخلی مخزن جریان پیدا می‌کند .

اجزاری دی اریتور
اجزاری دی اریتور

استفاده بهینه از دی اریتور هوازدا (معرفی، کاربردها)

برای اینکه عمل هوازدایی یا هواگیری آب به خوبی انجام شود، باید شرایط مختلفی مانند دما، زمان ، شرایط Steady State حاکم باشند تا عمل هوازدای در دی اریتور به خوبی انجام شود. طراحی و ایجاد این شرایط در عملکرد این تجهیزات بسیار مهم است. لذا این چند عامل اصلی را معرفی می‌کنیم .

 

شرایط حالت پایا: شرایط دی اریتور هوازدا باید همواره به صورت یکنواخت باشد تا بهترین عملکرد هوازدایی را داشته باشد. از جمله این شرایط می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم .

 

توربولانت یا اغتشاش: جریان توربولانت باعث ایجاد کشش سطحی کمتر در آب می‌شود و این باعث آزاد شدن بهتر گازهای محلول در آب می‌شود. لذا ایجاد شرایط اغتشاش برای انتقال گرمایش و آزادسازی گازهای محلول در آب بسیار تاثیر گذار است. دقیقا مانند زمانی که بطری نوشابه را تکان می‌دهید .

 

زمان: برای آزادسازی کامل گازهای محلول در آب باید مقدار مناسبی از زمان در اختیار باشد. اینکار را با بیشتر کردن مسیر در دی اریتور هوازدا با ایجاد مسیرهای مختلف انجام می‌دهیم .

 

دما: آب توانایی جذب هوای کمتری در دمای اشباع دارد. همینطور آب می‌تواند در دمای اشباع مقدار هوای بیشتری را آزاد کند. لذا تنظیم دما در شرایط مطلوب می‌تواند به هوازدایی بهتر بسیار کمک کند.

 

مقدار مشخصی از آب که تغییرات دمای ناچیز داشته باشد، این امکان را می‌دهد که فشار داخل محفظه را کنترل کنیم .

کنترل مقدار آب ورودی به سیستم باعث ایجاد شرایطی می‌شود که دی اریتور هوازدا در شرایطی که طراحی شده است به خوبی کار کند.

 

چرا دی اریتورها در ارتفاع قرار می گیرند؟

هوازداها در ارتفاع قرار می گیرند تا فشار مکش کافی را برای پمپ های آب تغذیه دیگ تامین کنند. همچنین این کار اجازه می دهد تا هوا در سیستم بالا بیاید و وارد هواگیر شود. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که آب تغذیه را در نقطه ای درست قبل از پمپ های تغذیه هوادهی کنید تا از عبور آن به بویلرها جلوگیری شود، جایی که باعث تسریع خوردگی می شود .

 

روش انتخاب ظرفیت دی اریتور

پس اگر تصمیم بر خرید و یا سفارش گذاری دی اریتوری دارید لازم است به سازنده ظرفیت دیگ (دیگ هایتان) و همچنین درصد حدودی کندانس برگشتی خود را اعلام نمایید .

حدودا می توان گفت یک دیگ ۵ تن در ساعت، ۵ متر مکعب در ساعت آب مصرف می کند .

حجم مخزن ذخیره دی اریتور حداقل باید به اندازه مصرف ۱۰ دقیقه دیگ فضا داشته باشد. یعنی فاصله سطح بالا و پایین آب در مخزن ذخیره دی اریتور باید ۱/۶ ( یک شش ام )۵ متر مکعب باشد .

یعنی ۰.۸۳=۵/۶ اما این صرفا فاصله بین سطح بالا و پایین سیال داخل مخزن است. باید فضای خالی نیز برای مخزن در نظر گرفت لذا حجم مخزن ذخیره در طراحی دی اریتور ها حداقل به میزان ۲۰ دقیقه طراحی می گردد. یعنی برای دیگ ۵ تن در ساعت فوق حداقل برابر ۱.۶۶ متر مکعب .

 

نتیجه گیری | دی اریتور (معرفی، انواع)

در مقاله دی اریتور (معرفی، انواع) دی اریتورها به طور مختصر معرفی کردیم. در صورتی که می خواهید با عملکرد دی اریتور آشنا شوید مقاله “دی اریتور چیست و چگونه کار می کند؟” را بخوانید. بخار تجهیز خراسان یکی از بزرگ ترین سازندگان دی اریتور در شرق کشور است.  دی اریتورهای بخارتجهیز ساخته شده در بخارتجهیز با کیفیت بالا و مطابق استانداردها ساخته می شوند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. شما می توانید از طریق فرم ارتباط با ما یا شماره های درج شده در وب سایت با ما تماس بگیرید.