رسوب زدایی دیگ بخار

رسوب زدایی دیگ بخار

در این مقاله می خواهیم در مورد رسوب زدایی دیگ بخار و تاثیرات آن روی کارکرد و راندمان دیگ بخار صحبت کنیم و همچنین نحوه کنترل رسوب دیگ بخار را نیز بررسی خواهیم کرد و برای آنکه رسوب بویلر بخار را تنظیم کنیم چه کار هایی را باید انجام دهیم.

 

نگهداری از دیگ بخار

 

رسوب دیگ بخار: | رسوب زدایی دیگ بخار

هر نوع آبی مانند آب شهری ، آب چاه ، آب رودخانه و غیره دارای میزانی سختی می باشد و همچنین دارای میزانی رسوب نیز می باشد. زمانی که آب وارد محفظه ای می شود که مداوم در حال جوشیدن می باشد به مرور رسوبات آب از آن جدا خواهد شد و به بدنه محفظه ای که آب در آن می جوشد می چسبد که به آن آهک یا رسوب گفته می‌شود.

در تمامی خانه ها داخل سماور معمولاً پس از مدتی رسوب یا آهک می چسبد و باید به صورت مرتب رسوب زدایی انجام گیرد تا طول عمر سماور بالا برود در دیگ بخار نیز به دلیل آنکه آب دائماً در حال جوشیدن و تولید بخار می باشد به بدنه دیگ بخار نیز رسوبات و آهک می چسبد.

 

فرایند تشكيل رسوب در اثر اشباع شدن یون ها :

املاح كلسيم به صورت بی كربنات  در آب يافت می‌شوند. در سطوح حرارتی، دمای آب بالا رفته، بی كربنات به صورت كربنات رسوب می‌کند. به عنوان مثال می‌توان به جرم يا رسوب كتری و سماور اشاره كرد كه با حرارت دادن آب، كلسيم و منيزيم بی كربنات به كلسيم و منيزيم كربنات تبديل می‌شوند. وقتی يون‌های كلسيم، منيزيم و كربنات به حد اشباع و سیرشده می‌رسند، روی جداره‌ی داخلی كتری يا سماور رسوب می‌كنند.

وجود رسوبات سبب كاهش قطر داخلی لوله‌ها و درنتيجه كاهش جریان آب می‌شود. همچنين رسوبات به عنوان يک عايق حرارتی در سطوح انتقال حرارت عمل می‌کنند. بنابراين هر دو عامل سبب كاهش انتقال حرارت و بازده حرارتی دیگ‌های بخار، مبدل‌های حرارتی و… می‌‎گردند. وجود هرگونه رسوب در تجهیزاتی مانند دیگ‌های بخار، نامطلوب است.

رسوب زدایی دیگ بخار
رسوب زدایی دیگ بخار

بنابراین عناصر تشكيل دهندۀ آن مثل كلسيم، منيزيم، آهن و سيليس باید از آب ورودی به دیگ بخار جدا شوند. زیرا با كاهش انتقال حرارت و بازده حرارتی دیگ بخار، جذب حرارت از گازهای حاصل از احتراق کاهش می‌یابد، انرژی به هدر می‌رود و تولید بخار نیز کم می‌گردد .

 

اسید شویی دیگ بخار:

در صورتیکه سختی آب دیگ بخار توسط سختی گیر کنترل نشود همانطور که گفته شد بعد از مدتی رسوب به بدنه و لوله های دیگ بخار می چسبد و باید کار اسید شویی انجام بگیرد.

رسوب زدایی دیگ بخار

روش کار اسید شویی دیگ بخار به این صورت می باشد که از اسید دیسکلر برای از بین بردن رسوبات داخل دیگ بخار استفاده میشود ، اسید دیسکلر با درصد مناسب به این صورت می باشد که اسید دیسکلر را داخل یک مخزن با ظرفیت بزرگتر از دیگ بخار می ریزند و به صورت یک سیکل پیوسته کل فضای داخل دیگ بخار توسط آن احاطه می شود.

در صورتی که میزان رسوب داخل دیگ بخار زیاد باشد احتمال دارد که پس از مدتی اسید استفاده شده حاوی مقدار زیادی رسوب ذوب شده شود باید اسید را عوض کرد و پس از تعویض اسید مجدداً سیکل گفته شده ادامه پیدا می‌کند تا تمامی سطوح عاری از رسوب شود.

 

پیش گیری از تجمع رسوب در بویلر آب داغ و بخار:

جلوگیری از تجمع رسوب در بویلرها بستگی به فشار و دمای کاری بویلر دارد. بویلرهای آب داغ فشار پایین در یک سیکل بسته معمولا نیاز به تامین آب کمتری دارند. در نتیجه شانس ورود آلودگی های آب کمتر است. هر چند آب ورودی به بویلر کم است اما همان میزان کم اگر دارای املاح بالایی باشد، امکان تشکیل رسوب را بالا می برد.

دیگ های بخار نیاز به آب ورودی بیشتری دارند که این موضوع امکان  ورود آلودگی ها را چندین برابر می کند. معمول ترین شیوه برای جلوگیری از ورود این آلودگی ها به درون بویلر تغییر در رفتار شیمیایی آب است که این کار را با سختی گیر یا از بین برنده های املاح انجام می دهند .

رسوب زمانی اتفاق می افتد که به مواد به طور طبیعی در فرایندهایی دچار هوازدگی شده و تحت فرسایش شکسته شوند سپس توسط عواملی مثل باد، آب، یخ، یا نیروهای گرانشی منتقل گردند. شن و ماسه سواحل و رودخانه ها نمونه هایی از حمل و نقل مواد توسط رودخانه هاست.

 

معرفی بهترین تولید کنندگان دیگ (بویلر) در ایران