روش کار دیگ بخار

روش کار دیگ بخار

دیگ بخار یا بویلر بخار چگونه کار می کند؟ روش کار دیگ بخار چگونه است؟ و پاسخ به همه سوالات شما در مورد روش کار دیگ بخار را در این مقاله بخوانید.

 

مقدمه

بویلرها درون محفظه با استفاده از گازهای حاصل از مصرف سوخت و احتراق، به آب گرما داده و آن را تبدیل به بخار می‌کنند. این زنجیره کلیاتی از روند کاری همه بویلرها است و هدف همگی واحد می‌باشند. حال با توجه به کاربردهای مختلفی که ارائه می‌کنند ممکن است شاهد عملکرد متفاوتی از آنها باشیم. برای طرز کار دیگ بخار می‌بایست این نکته را بدانید که اگر طراحی دیگ بخار به نحوی باشد که از دو قسمت مجزا تشکیل شده باشد یعنی به این  حالت که در یک قسمت آب شناور و در قسمت دیگر حرارت موجود باشد، بازدهی و راندمان در آنها کاهش می‌یابد.

در راستای همین موضوع طراحی بویلرها باید اینگونه باشد که سطح تماس آب با حرارت در مسیر افزایش باشد، این فرآیند از طریق بویلرهای لوله‌ای انجام می‌شود. طراحی این‌چنینی همان دو حالت واترتیوب و فایرتیوب را نشان می‌دهد. عمدتا طرز کار دیگ بخار در دو حالت کم فشار و فشار قوی و اساس کار دیگ بخار بررسی می‌شود که برای آشنایی با آنها با ما همراه باشید

روش کار دیگ بخار
روش کار دیگ بخار

روش کار دیگ بخار کم فشار

تفاوت آشکار بر بویلرهای کم فشار و فشار قوی، بر این مورد است که میزان فشار در هر اینچ مربع و پوند در هر متر اینچ‌مربع است. برای تعریف دیگ بخار فشار کم باید گفت که این نوع از بویلرها بیشتر از15  کار نمی‌کنند. درجه حرارت در آنها بیشتر از ۲۵۰ درجه فارنهابت نخواهد بود و از آنجایی که این دسته بویلرها در فشار کم فعالیت دارند ملزم به نظارت خاص و منظم ندارند و به صورت دوره‌ای کمتر مورد بررسی قرار می‌گیرند، تنها در موارد اختلال و نشان بر خراب بودن چک و بازرسی می‌شوند. کاربرد دیگ بخار با فشار کم اغلب در مواردی چون ساختمان‌ها، رستوران‌ها، بیمارستان و … می‌باشد.

نگهداری از دیگ بخار

 

روش کار دیگ بخار فشار قوی

در این نوع از بویلرهای صنعتی فشار بالای 15 را متحمل می‌شوند و درجه حرارت در آنها برعکس بویلرهای فشار کم است و در دمای بیش از ۲۵۰ درجه فارنهایت فعالیت دارند. این نوع از دیگ بخار از اهمیت و مراقبت زیادی برخوردار هستند زیرا با کار کردن در فشارهای بالا خطرات احتمالی را دارا هستند و باید ضریب اطمینان و ایمنی در آنها به حداکثر میزان رسیده و به طور کلی تحت نظارت و کنترل قرار بگیرند. اپراتورها در این دیگ‌ها می‌بایست سوئیچ، دریچه، تابلوبرق و… را مورد بررسی قرار دهند و تست و بازدیدهای دوره‌ای منظم بر آنها اجرا شود تا در صورت بروز هرگونه اختلال و آسیب از آن جلوگیری و نقص فنی برطرف شود

اساس کار بویلر نیروگاهی

پایه و زیربنای یک بویلر با دریافت انرژی که حاصل از سوخت می‌باشد شکل گرفته است. اما در برخی از بویلرها که نیروگاهی و هسته‌ای هستند ساختار فنی متفاوتی دارند اما در دیگر موارد به طور کلی ساختار همگی ویژه و به یک شکل است. در اکثر بویلرهای گرمایشی با هر نوع ساختاری، سوخت وسیله‌ای برای تجهیزات آتش و مشعل است که در محیط احتراق یا کوره سوزانده و گرمای حاصل به قسمت جذب‌کننده برمی‌گردد. این چرخه دائمی و درون بویلرها ادامه می‌یابد تا زمانی که به سمت خاموشی برود.

دیگ‌های بخار در این جهت که دارای مکانیسم فنی و مکانیکی مشخصی هستند اما برای کارکرد پیوسته و عملکرد خودکار نیاز به تجهیزات کنترلی ویژه‌ای دارند تا فرمان و دستورات کنترلی را صادر نماید. در این بخش لول کنترل دیگ بخار عهده‌دار این موضوع است.

 

همه چیز درمورد خرید دیگ بخار یا بویلر بخار