مزایای دیگ روغن داغ نسبت به دیگ بخار- بخار تجهیز خراسان

در اکثر تأسیسات تولیدی که در آن محصولات و مواد در حال تولید و تبدیل هستند، نوعی گرمایش فرآیند مورد نیاز است. در بسیاری از این تاسیسات، این گرما با استفاده از سیستم دیگ بخار تولید و توزیع می شود. اگر چه بویلرهای بخار از رایج ترین تجهیزات گرمایشی هستند، اما بویلرهای روغن داغ گزینه بهتری هستند. به خواندن ادامه دهید تا بدانید چرا.

16 مزیت دیگ روغن داغ نسبت دیگ بخار

 

1. بازدهی بیشتر دیگ روغن داغ

با توجه به این که در دیگ های بخار از تله های بخار و بلودان حرارتی استفاده میشود، کارایی آنها در حد قابل توجهی کاهش میابد. اما در سمت دیگر دیگ های روغن داغ به علت دارا بودن هزینه های عملیاتی  کمتر و انجام راحت تر کنترل های فنی، کارایی بیشتری دارند.

2. ایمنی و کم خطر بودن دیگ روغن داغ

یکی از اصلی ترین مزیت های بویلر روغن داغ، امنیت بیشتر آنها نسبت به دیگ بخار میباشد. در دیگ بخار، بخار تولید شده به طور مستقیم در اختیار سیستم‌ها قرار می‌گیرد و این ممکن است ریسک انفجار را افزایش دهد. در حالی که در دیگ روغن داغ، رسانه حرارتی روغن بخار تولید شده را عبور می‌دهد و خطرات کمتری وجود دارد.

3. عملکرد استاتیک

 دیگ روغن داغ قابلیت عملکرد استاتیک را دارد، به این معنی که در صورت قطع برق یا خاموش شدن دیگ، روغن به مدت معینی همچنان می‌تواند حرارت تولید کند و پس از روشن شدن دوباره، به سرعت به حالت کاری خود بازگردد.

4. عدم یخ زدگی مایع روغن حرارتی

بر خلاف آب، روغن حرارتی در دمای پایین احتمال یخ زدن کمتری دارد از این رو احتمال خطرات ایمنی و مشکلات عملیاتی برای دیگ های روغن داغ کمتر است.

5. کنترل و تنظیم راحت تر دما

در دیگ های روغن داغ کنترل دما به راحتی قابل انجام است و میتوان دمای مناسب و صحیح را برای آن تنظیم کرد.

6. کارایی بیشتر دیگ روغن داغ در دمای بالا

دیگ روغن داغ می‌تواند در دمای بالاتری نسبت به دیگ بخار عمل کند. در برخی کاربردهای سیستم‌های حرارتی، دما بسیار مهم است. به دلیل اینکه روغن حرارتی نقطه جوش بالاتری از آب دارد، سیستم‌های گرمایش مبتنی بر دیگ روغن داغ می‌توانند در دمای بالاتری عمل کنند. همچنین، در برخلاف دیگ بخار که با بالارفتن دما فشار افزایش می‌یابد، در دیگ روغن داغ، کار کردن در دمای بالا بدون نیاز به اضافه کردن فشار اضافی اتفاق می‌افتد. به‌طور کلی، تجهیزات گرمایشی در دماهای بالاتر بهتر عمل می‌کنند.

7. دیگ روغن داغ کم‌صدا‌تر از دیگ بخار عمل می‌کند

اگرچه دیگ بخار ممکن است در هنگام کار، سروصدای زیادی ایجاد کند، اما یکی از مزایای دیگ روغن داغ، کاهش آلودگی صوتی است. سیستم دیگ روغن داغ به گونه‌ای طراحی شده است که کمترین سطح سروصدا را ایجاد می‌کند.

8. عمر بیشتر دیگ روغن داغ

با توجه به سادگی طراحی، عدم خوردگی و سایش و …. طول عمر بیشتری در دیگ روغن داغ دیده می شود.

9. عدم خوردگی روغن داغ در تاسیسات و دیگ

سیستم‌های گرمایشی مبتنی بر دیگ بخار نیازمند نظارت دقیق بر خوردگی هستند و در صورت تشخیص زنگ زدگی یا آسیب دیدگی، باید تعمیر شوند. به طرفی، روغن داغ به عنوان یک روان کننده، مزیت خود را در عدم بروز خوردگی به خود اختصاص می‌دهد.

10. بودجه و هزینه کمتر برای خرید دیگ روغن داغ

به دلیل سادگی در طراحی و اجزا، هزینه های خرید و سرمایه گذاری این تجهیزات به مراتب کمتر است.

11. راهبر و نگهداری آسان

در بسیاری از موارد، استفاده از یک سیستم دیگ بخار در صنایع مختلف نیاز به آموزش و استفاده از یک اپراتور فنی مجاز به کار با دیگ بخار دارد. به همین دلیل، برای ایجاد یک سیستم دیگ بخار جدید در یک کارخانه و برای رعایت استانداردها و ایمنی، استخدام یک اپراتور فنی برای کنترل و عملکرد این سیستم الزامی است. با این حال، این توصیه برای سیستم‌های گرمایشی بر پایه دیگ روغن داغ لازم نیست.

سایر برتری های دیگ روغن داغ نسبت به دیگ بخار :

12. عدم نیاز به خلاشکن

 

13. عدم نیاز به دی اریتور و تانک کندانس

 

14. کارکرد در شرایط با فشار پایین

 

15. عدم وجود ضربه های بخار و فلاش بخار

 

16. عدم نیاز به بلودان

 

جمع بندی

در این مقاله به بررسی مزیت ها و  برتری های دیگ روغن داغ بر دیگ بخار به طور کامل پرداختیم. دانستیم کارایی بالا، استهلاک پایین و هزینه های کمتر دیگ روغن داغ، آن را به انتخاب بهتری تبدیل کرده است. در نظر داشته باشید که انتخاب شما باید متناسب با نیاز شما باشد. برای دریافت مشاوره رایگان در خرید و یا انتخاب دیگ روغن داغ و دیگ بخار میتوانید با کارشناسان بخارتجهیز در ارتباط باشید.(شماره های تماس بخار تجهیز)