مشعل صنعتی (معرفی، انواع و کاربرد)

مشعل صنعتی (معرفی، انواع و کاربرد)

در مقاله مشعل صنعتی در مورد مشعل های صنعتی صحبت می کنیم. مشعل های صنعتی چیست؟ چه کاربردهایی دارند؟ و آشنایی با انواع این مشعل ها را در مقاله مشعل صنعتی (معرفی، انواع و کاربرد) بخوانید.

مشعل موتورخانه چیست ؟ | مشعل صنعتی (معرفی، انواع و کاربرد)

مشعل صنعتی وسیله ای مکانیکی است که با ترکیب هوا و سوخت هایی نظیر گاز ، گازوئیل و مازوت ، انرژی سوخت را به انرژی حرارتی تبدیل می کند و یکی از اصلی ترین تجهیزات موتورخانه می باشد.

مشعل صنعتی (معرفی، انواع و کاربرد)
مشعل صنعتی (معرفی، انواع و کاربرد)

عوامل اصلی تشکیل شعله در مشعل صنعتی شامل هوا، سوخت و جرقه می باشد که هر یک از این عوامل اگر وجود نداشته باشند شعله تشکیل نمی شود . تامین هوا در انواع مشعل ها می تواند از نوع طبیعی یا اجباری باشد.

اکنون که متوجه شدیم مشعل چیست ، وظیفه آن را بررسی خواهیم کرد . وظیفه اصلی مشعل، تامین گرمایش است که بیشترین مورد مصرف آن در موتورخانه ها و ایجاد شعله در بویلرها می باشد . گرمایش در مشعل صنعتی با پاشش سوخت و ترکیب آن با هوا و جرقه ایجاد می شود و به صورت شعله به درون دیگ هدایت می شود .

مشعل صنعتی به دو صورت فن دار و بدون فن می باشند .  مدل های فن دار بر حسب فرمان ترموستات هیتر یا بویلر و مطابق برنامه زمان بندی رله مشعل موتورخانه ، عملکرد خود را آغاز می کنند . مشعل صنعتی در مدت زمان 30 مطابق با فرمان رله فن هوادهی روشن می شود ، سپس عمل ایجاد جرقه ترانس جرقه زن شروع می شود .

با باز شدن شیر برقی سوخت مشعل، سوخت از شیر برقی عبور می کند و به درون محفظه احتراق هیتر یا بویلر نفوذ می کند . بدین ترتیب جرقه به وجود آمده توسط ترانس، سبب تشکیل شعله در قسمت جلوی شعله پخش کن مشعل می شود .

 

انواع مشعل صنعتی: | مشعل صنعتی (معرفی، انواع و کاربرد)

از پرکاربرد ترین انواع این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد : 

مشعلهای سرعت بالا ، سرعت متوسط، شعله مسطح و رادیانت تیوب

از لحاظ نوع کارکرد نیز ، تقسیم بندی های اختصاصی وجود دارد که با توجه به نوع فعالیت آن ها، در سه دسته تک مرحله، دو مرحله و مدولار طبقه بندی می شوند .

در نوع دیگری از تقسیم بندی بر نوع سوخت می توان به مشعل گازی، گازوئیلی، مازوت سوز ، چندگانه سوز و دوگانه سوز نیز اشاره کرد که با توجه به نوع نیاز هر صنعتی از آن استفاده می شود .

برای نمونه های صنعتی فاکتور های دیگری مانند سیستم تامین هوا ، سیستم تامین سوخت ، سیستم های ایمنی ، اجزای الکترونیکی ، اجزای مکانیکی و سری احتراق نیز اهمیت دارد و باید حتما قبل از خرید و استفاده مورد بررسی کارشناس فنی مجموعه یا مشاور قرار بگیرد .

قطعا تنوع محصول سبب شده است تا برای انتخاب و بهره مندی از مزیت های این نوع زیرساخت ها، دست کارفرمایان باز باشد و با توجه به شرایط تامین سوخت و نیاز مورد نظر، با استنفاده از کارشناسان مجرب خود ، از این سیستم ها بهره مندی حداکثری داشته باشند .

 

کاربرد مشعل صنعتی: | مشعل صنعتی (معرفی، انواع و کاربرد)

این محصول در بخش‌های مختلف صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد . صنایعی چون پخت سرامیک و آجر بدون استفاده از این مشعل‌ها نمی‌توانند سرپا بمانند . البته اگر نیاز به یک تعریف کلی باشد ، می‌توان گفت صنایعی که نیاز به انرژی حرارتی بسیاری دارند ملزم به استفاده از این وسیله هستند.

با این حال تنوع زیادی که در بازار این محصول دیده می‌شود ، نشان دهنده تنوع کاربردها و نیازهای مشتریان است . بسیاری از مشتریان هنگام خرید تنها به نیاز و کاربرد مدنظر خود توجه می‌کنند . با این حال اگر می‌خواهید برنده این بازار باشید ، لازم است به امکانات عمومی مشعل نیز توجه داشته باشید ، از سوی دیگر از این دستگاه در موتورخانه‌ها نیز استفاده شده است. همچنین ردپای آن را می‌توان در بویلرها نیز یافت.

 

فرآیند حرارت بالا:

یک مشعل صنعتی حرارتی معمولاً توسط یک منبع تغذیه  DC از چند ده کیلووات تا چندین مگاوات تغذیه می شود .  یک گاز از طریق مشعل می شود و در داخل آن عبور می کند ، جایی که یک قوس الکتریکی توسط منبع تغذیه DC ایجاد می شود تا به محدوده دمایی 5000 تا 10000 درجه سانتی گراد در اگزوز برسد . این گرمای تولید و قادر به جداسازی هسته اتم از الکترون‌ها می‌شود . بنابراین، مولکول های جدید را می توان برای اهداف مختلف تولید کرد .