مخزن تحت فشار

معرفی کامل مخازن تحت فشار

مخزن تحت فشار چیست؟ مخازن تحت فشار چه کاربردی دارند؟ بهترین سازندگان مخازن تحت فشار چه کسانی هستند؟ پاسخ به این سوالات و معرفی کامل مخازن تحت فشار را در این مقاله بخوانید.

یکی از مهم ترین محصولات مورد استفاده در صنعت مخازن تحت فشار می باشد و در این مقاله به صفر تا صد هر انچه مربوط به این محصول می باشد اعم از ساخت مخزن تحت فشار،طراحی مخازن تحت فشار استاندارد های مخازن تحت فشار و مسائل فنی مربوطه خواهیم پرداخت.

معرفی کامل مخازن تحت فشار
معرفی کامل مخازن تحت فشار

 

همچنین در ادامه می خواهیم انواع مخازن، کاربرد های آن ها و مسائل مربوط به قیمت گذاری این نوع مخازن را معرفی کنیم. همچنین سعی داریم تا راهنمای خرید مناسبی نیز در مورد این مخازن برای شما ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید

 

طراحی، ساخت و تولید مخازن تحت فشار

 

خرید مخازن تحت فشار:

برای خرید مخازن تحت فشار باید ابتدا نسبت به کاری که میخواهیم از آن بکشیم، انتخابمان را انجام دهیم. قیمت مخازن نسبت به جنس بدنه، نوع استفاده، اندازه و شکل آن ها متفاوت است. مخازنی که امروزه در بازار موجود هستند، منبع تحت فشار تیوپی و دیافراگمی هستند. قیمت این مخازن نیز با توجه به اندازه و نوع کاربرد آن ها تعیین میشود. در خرید این مخازن باید توجه داشته باشیم که تمام استاندارد های مورد نیاز را دارند یا نه. زیرا استاندارد این مخازن از مهمترین دلایلی است که ایمنی آن ها را مشخص میکند.

در این مقاله سعی کردیم در مورد مخزن های تحت فشار صحبت کنیم. همچنین سعی کردیم به سوال مخزن تحت فشار چیست، پاسخ دهیم. همچنین مزایا و معایب انواع آن ها را نیز مورد بررسی قرار دهیم. امیدواریم که این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد

مخازن تحت فشار
مخازن تحت فشار

کاربرد های مخازن تحت فشار:

همان طور که گفتیم مخازنی که تحت عنوان مخزن تحت فشار نامیده میشوند، در بسیاری از صنایع مهم استفاده میشوند. مخازن مهم ترین کاربرد این مخازن در صنایع نفت و گاز میباشد. این مخازن در پالایشگاه های نفت و سکو های گازی به عنوان گیرنده مورد استفاده قرار میگیرند. به عبارتی، در داخل این مخزن فرآیند های شیمیایی رخ میدهد و در تولید گاز تاثیر مستقیمی دارد. دومین صنعتی که در آن از این مخازن استفاده میشود، صنایع پتروشیمی و شیمیایی است. در این صنعت به دلیل تبدیلات مختلف شیمیایی باید از یک مخزن با کیفیت تحت فشار استفاده کنند.

در صنایع شیمیایی، این مخازن باعث تغییرات اساسی در ساختار مواد درون مخزن میشوند. در صنعت تولید برق نیز از مخزن های تحت فشار استفاده میشود. در بخش انرژی، گاز های سمی وجود دارد که به دلیل جمع آوری آن ها و جلوگیری از نشت آن ها از این مخازن استفاده میکنند.

در نیروگاه ها نیز از مخازن تحت فشار راکتور استفاده میشود. علاوه بر کاربرد هایی که در بالا ذکر کردیم، مخازن تحت فشار در محل هایی همچون مخازن آب گرم خانگی، راکتور های هسته ای، زیر دریایی ها، سیلندر های غواصی و … نیز مورد استفاده قرار میگیرند. جالب است بدانید که این مخازن ععلاوه بر حالت کروی و استوانه ای، به شکل مخروط نیز ساخته میشوند. این مخازن دارای کلاهک مخصوص خود نیز می باشد.

انواع مخازن تحت فشار:

یکی از پرکاربرد ترین مخازن، مخازن پمپ آب هستند. این مخازن به صورت عمودی و یا افقی در قسمتی از کارخانه ها یا نیروگاه ها نصب میشوند. عمده ترین مدل های آن ها نیز مخازن کروی میباشد. جالب است بدانید که این مخازن، هوای فشرده را با استفاده از تیوپ موجود در آن، از آب جدا میکند و همین امر نیز باعث هدایت آب از مخزن میشود. در حقیقت، اصلی ترین کاربرد این مخازن، ذخیره سازی آب و استفاده در آینده است. همچنین مکانیزم، عملکرد و استاندارد این مخازن با مخازن نگهداری گاز های خانگی و آتش نشانی و … متفاوت است.

اندازه مخازن تحت فشار آب نیز کمی کوچک تر از سایر انواع مخازن میباشد. زیرا صرفا برای نگهداری آب میباشند. نوع دیگری از مخازن تحت فشار، مخازن مبدل حرارت میباشند. در واقع به این مخازن، مخازن کویل دار نیز میگویند. جالب است بدانید که یکی از مخزن هایی که شاید در تمام جنبه های زندگی دارای کاربرد های ویژه ای است، همین مخازن مبدل میباشد. به عنوان مثال، این مخازن در خدمات غذایی، صنعتی، ساخت و ساز های مدرن و … مورد استفاده قرار میگیرند. اما هدف از ساخت و استفاده از این مخازن این است که محتویات داخل آن در مدت زمان طولانی می تواند سالم بماند.

سومین نوع مخازن تحت فشار، مخازن فرآیند است. این مخازن، مخازن پروسس تانک نیز نامیده میشوند. این مخزن برای انجام دادن پاره ای از یک فرآیند بزرگ طراحی شده است

بدانید که مخازن فرآیند در صنایعی همچون صنایع هسته ای، لبنیات، پتروشیمی و شیمیایی مورد استفاده قرار میگیرند. اصلی ترین وظایف این مخازن، سرد کردن، حرارت دادن، نگهداری و استریلیزه کردن مواد غذایی است. همچنین توانایی تجزیه و ترکیب مواد مختلفی را دارد. جالب است بدانید که این مخازن میتوانند مواد گوناگون را خالص سازی کنند. همچنین لازم است بدانید که جنس این مخازن با توجه به کاربری آن ها متفاوت است. هر سه تا از مخزن ها نیز از مواد درجه یک و مرغوبی ساخته شده اند.

مخازن تحت فشار 3
مخازن تحت فشار 3

استاندارد مخازن تحت فشار:

یکی از مهمترین مواردی که باید در هنگام خرید مخازن تحت فشار مورد بررسی قرار داد و به آن دقت کرد، استاندارد میباشد.

استاندارد هایی که در این مقاله به ان می پردازیم عبارتنداز :

  1.  ISO
  2. ASME
  3. I BPVC ASME
  4. II BPVC ASME
  5. ASME III BPVC
  6. X BPVC ASME

1: مهم ترین و اصلی ترین استانداردی که باید بر روی این مخازن وجود داشته باشد و سازمان جهانی استاندارد، معین کننده این استاندارد است. همچنین جالب است بدانید که در این سازمان، افراد مختلفی از کشور های دیگر نیز حضور دارند

2: این استاندارد یکی از سازمان های مشهور استاندارد میباشد که در سطح دنیا حرفی برای گفتند دارد. جالب است بدانید که نسخه آزمایشی این مخازن با این استاندارد در سال 1914 ساخته شد

3: این استاندارد شامل استاندارد های اصلی قوانین طراحی بویلر های مخازن تحت فشار میباشد

4: این استاندارد دارای سه بخش است که به ترتیب هر کدام را نام میبریم. در بخش اول، مشخصات مواد آهنی مجاز برای ساخت این مخازن مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش دوم، مشخصات و ویژگی های مواد غیر آهنی برای ساخت مخازن مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین ویژگی ها و مشخصات الکترود ها برای جوش نیز مورد بررسی قرار میگیرد

5: این استاندارد، بیشتر در مراکز هسته ای دارای اهمیت زیادی است. به عنوان مثال، این استاندارد را برای مخازن تحت فشاری که برای نگهداری سوخت هستند، مورد استفاده قرار میدهند. پنجمین استانداردی که در مخازن تحت فشار مورد بررسی قرار میگیرد، مربوط به دیگ های گرمایشی میباشد. بویلر ها یکی از پرکاربرد ترین مخازنی هستند که برای افزایش دمای سیالات مورد استفاده قرار میگیرند. به عنوان مثال، در موتورخانه های ساختمان های مسکونی، نیروگاه ها و پالایشگاه ها از این نوع مخازن استفاده میکنند

6: این استاندارد تمام بند های مربوط به شروط نگهداری از مخازن را در برابر انواع فشار در خود آورده است. مهم ترین و البته خطرناک ترین عاملی که میتواند مخزن تحت فشار را تهدید کند، افزایش بیش از اندازه فشار سیالات است. یعنی باید در طول استفاده از این مخازن، از افزایش فشار زیاد آن جلوگیری شود

مخازن تحت فشار استوانه ای:

مخازن تحت فشار استوانه ای یکی از انواع مخازنی است که بیشترین مصرف را دارند. این مخازن اصولا به دو صورت عمودی و افقی به بازار عرضه میشوند. این مخازن، بیشتر برای نگهداری انواع مایعات، گاز ها، فیلتر های شنی و انواع سختی گیر ها مورد استفاده قرار میگیرند. یکی از اصلی ترین و صد البته مهم ترین قسمت های این مخازن، پوسته آن ها است.

پوسته این مخازن با توجه به موادی که قرار است در داخل آن نگهداری شود و محیطی که در آن قرار خواهد گرفت، ساخته میشود. شرایط منطقه نیز تاثیر زیادی بر پوسته مخازن دارد. باید به گونه ای ساخته شوند تا در اثر تغییرات منطقه ای دچار مشکل نشوند. مهم ترین بخش این مخازن نیز کالهک میباشد. کالهک ها در دو طرف پوسته قرار میگیرند و جنس سازنده آن ها نیز از جنس بدنه مخزن میباشد که این قسمت برای تحمل فشار طراحی شده است.

مخازن تحت فشار کروی:

مخازن تحت فشار کروی دارای ساختاری یکپارچه هستند. به همین دلیل نیز توزیع فشار در سر تا سر سیالات یکسان خواهد بود. اما در سایر مدل های مخازن، قسمت های آسیب پذیر زیادی وجود دارد. مخازن کروی مخصوص سیالات با فشار بالا هستند که نگهداری میشوند. این مخازن، بیشتر برای نگهداری گاز های طبیعی مایع و گازهای نفتی مایع مورد استفاده قرار میگیرند.

همچنین سوالاتی از قبیل بوتان، هیدروژن، نیتروژن، اکسیژن، آمونیاک و پروپان در این مخازن نگهداری میشوند. اگر مخازن تحت فشار کروی به صورت اصولی و استاندارد طراحی شوند، بدون هیچ عیب و نقصی مورد استفاده قرار میگیرند. البته جالب است بدانید که مخازن تحت فشار کروی دارای ساختاری پیچیده هستند. این مورد به نوعی یک عیب محسوب میشود. همچنین این مخازن دارای قیمت بالایی هستند که دلیل آن نیز حجم بیشتر آن ها از سایر مخازن میباشد.