منبع کویلی

منبع کویلی

تعریف منابع کویلی

منبع کویلی(Coiled tank) با ظرفیت 1000 تا 6000 لیتری (خرید منابع کویلی در ظرفیت های مختلف) که در نقشه ها و جداول تاسیساتی به اختصار با منبع کویل دار  (DHWG)  مشخص می گردد. منابع کویلی روشی کارآمد برای گرم کردن و تنظیم دمای مواد ذخیره شده است.. یکی از روش های مرسوم برای افزایش دمای آب مصرفی، دمای مناسب بین 60 تا 50 درجه سانتیگراد است، استفاده از این منبع کویلی می باشد.

 

طرز کار منبع کویل دار

این منبع بوسیله تماس غیر مستقیم آب سرد با آب گرم بویلر، آب را به دمای مورد نظر می رساند. نکته حائز اهمیت، ذخیره دائمی مقداری آب گرم در این منبع می باشد. اگر آب گرم منبع کویل دار استفاده نشود، از طریق لوله کشی آب به مخزن بر میگردد.  این منابع در دو نوع عمودی و افقی موجود می باشند.

منبع کویلی با سیم پیچ داخلی - بخارتجهیز خراسان

طرز کار منبع کویلی (سیم پیچ خارجی) - بخارتجهیز خراسان

در انتخاب منبع کویل دار چه عواملی مهم است ؟

در انتخاب این منابع  دو پارامتر حجم و میزان تبادل حرارت کویل، بسیار مهم می باشند. به طور کلی باید حجم منبع به درستی محاسبه گردد تا آب گرم بهداشتی همیشه به مقدار مورد نیاز در دسترس باشد. باید توجه کنید که در برخی موارد مصرف آب گرم یکنواخت نیست. باید حداکثر ظرفیت مورد نیاز را برای منبع در نظر بگیرید. در برخی موارد دیگر دبی آب مصرفی متغیر می باشد. پس شما باید با توجه به حداکثر دبی مورد نیاز، ظرفیت حرارتی کویل را انتخاب کنید. جالب است بدانید که با افزایش سطح کویل، ظرفیت حرارتی آن افزایش می یابد.

 

انواع منابع کویل دار در سال2023

1.منابع تک کویل و دو کویل

به دو علت از دو کویل در برخی منابع استفاده می شود

  •  سهولت نگهداری و تعمیر آن در منابع بزرگ
  • اتصال یک کویل به منبع خورشیدی و یا حالت غیرفعال، تا در زمان افزایش مصرف آب گرم وارد مدار گردد.

2.منابع کویلی افقی و عمودی

تفاوت در نحوه نصب و اتصال منبع کویل دار می باشد. البته در حال حاضر(2023) بیشتر از منابع عمودی نسبت به منبع کویلی افقی استفاده می شود، زیرا که فضای کمتری را اشغال می کنند. از این رو منابع کویلی به 2 نوع ایستاده و افقی تقسیم می شوند.

3.منابع کویلی بر حسب جنس و ظاهر کویل

 بطور کلی بهترین جنس برای منبع کویل دار مس می باشد. البته در بعضی موارد از استنلس استیل با توجه به شرایط استفاده می گردد. از لحاظ فرم کویل دو مدل U و اسپیرال محبوبیت بالایی دارند.

4.منابع کویل دار بر حسب جنس مخزن

دو نوع رایج جنس مخزن ورق فولادی سیاه و ورق گالوانیزه می باشد. بطور کلی تفاوت این دو در هزینه،عمر مفید و زنگ زدگی می باشد.

5.منابع کویلی بر اساس جنس سیال گرم کننده

منابع کویل دار از لحاظ نوع سیال گرم کننده به دو نوع تقسیم میشود. 1.آب به آب  2.بخار به آب.

چنانچه آبگرم مصرفی توسط آبگرم بویلر گرم شود به آن آب به آب و در حالتی که آبگرم مصرفی توسط بخار گرم شود به آن بخار به آب می گویند. از  کاربردهای منابع کویل دار بخار به آب میتوان به استفاده آنها در پروژه های صنعتی یا بیمارستانی که از کاربردهای دیگر دیگ بخار می باشد، استفاده می گردد.

 

جنس منبع کویلی

فولاد ضد زنگ

 فولاد ضد زنگ یک ماده مقاوم در برابر خوردگی با درصد بالایی از کروم است و برای استفاده در کاربردهایی که ممکن است در معرض مواد خورنده یا محیط‌هایی مانند سوخت‌های زیستی، غذا، نوشیدنی، آب و داروها قرار گیرند، ایده‌آل است. علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی، برای جذابیت بصری نیز انتخاب شده است.

فولاد کربن

فولاد کربنی ماده ای قوی و بادوام است که در معرض رطوبت مستعد خوردگی و زنگ زدگی است اما سخت تر و محکم تر از فولاد ضد زنگ است. اغلب در کاربردهای صنعتی مانند پالایش استفاده می شود.

 

جمع بندی

با انواع منابع کویلی ایستاده و افقی آشنا شدیم. این نوع دسته بندی بر اساس موقعیت قرارگیری منابع کویلی، از رایج ترین دسته بندی این تجهیزات صنعتی هستند. همچنین دسته بندی های دیگری هم وجود دارد که در بالاتر به آن اشاره شد. به یاد داشته باشید برای خرید منبع کویلی، ابتدا باید به تولیدکننده معتبر مراجعه کنید و سپس سایر نکات مهم در خرید منابع کویلی را رعایت کنید.

شرکت بخار تجهیز خراسان با سابقه ای 30 ساله در تولید تجهیزات صنعتی، منابع کویلی با کیفیتی با گارانتی و ضمانت 5 ساله تولید میکند. همچنین مناسب ترین قیمت منبع کویلی را، در این شرکت تولیدی میتوانید پیدا کنید. با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا ضمن دریافت مشاوره رایگان برای خرید منبع کویلی راهنمایی های لازم را دریافت کنید.