ورق آلیاژی (تعریف و کاربردها)

ورق آلیاژی (تعریف و کاربردها)

در مقاله ورق آلیاژی (تعریف و کاربردها) از صفر تا 100 در مورد ورق های آلیاژی صحبت می کنیم. ابتدا ورق آلیاژی را تعریف و سپس کاربردهای آن را معرفی خواهیم کرد.

 

ورق آلیاژی چیست؟ | ورق آلیاژی (تعریف و کاربردها)

برای ترکیب دو عنصر فلزی با یکدیگر به کار گرفته می‌شود و اما ورق آلیاژی نوعی ورق فلزی است که از ترکیب دو یا چند فلز با یکدیگر به وجود آمده باشد. فرآیند آلیاژ، برای افزایش مقاومت و استحکام، یا به طور کلی به منظور تقویت برخی خواص در فلزات انجام می‌شود. از این رو 90 درصد محصولاتی که به طور روزانه با آنها سروکار داریم، فلز خالص نیستند و در واقع آلیاژی از چند فلز هستند.

ورق آلیاژی (تعریف و کاربردها)
ورق آلیاژی (تعریف و کاربردها)

ورق‌های آلیاژی، بخش عمده‌ای از محصولات حوزه آهن را تشکیل می‌دهند و همانطور که گفته شد در بسیاری از محصولاتی که روزانه از آنها استفاده می‌کنیم، کاربرد دارند. این ورق ها در مرحله ساخت، بر اساس مصارفی که دارند، با آلیاژهای مختلفی ترکیب می‌شوند و به شکل های مختلفی در بازار وجود دارند.

 

معرفی انواع ورق آلیاژی | ورق آلیاژی (تعریف و کاربردها)

 

ورق‌های فولادی آلیاژی ST52 :

یکی از پرکاربردترین انواع ورق فولادی است که از ترکیب آهن، منگنز و سیلیسیم تهیه می‌شود. این ورق جوش‌پذیری بالایی دارد و نوعی ورق سیاه محسوب می‌شود . این ورق از دو حرف انگلیسی ST به معنای ترکیب آهن و کربن است و عدد 52 در کنار آن یعنی در هر میلی‌متر مربع، 52 کیلوگرم استحکام کششی وجود دارد.

 

ورق آلیاژی a516:

ورق آلیاژی a516 که در دسته ورق‌های آلیاژی گرم قرار می‌گیرد، دارای گریدهای مختلفی از جمله گرید 55، 60، 56 و 70 است. از مهمترین خواص این ورق می‌توان به تحمل دمای بسیار بالا اشاره کرد که دلیل آن قرار گرفتن در دسته ورق آتشخوار است.

 

گریدهای مختلف ورق a516 به واسطه تفاوت در ترکیبات شیمیایی به کار رفته در آنها، دارای خواص کاملاً متفاوتی هستند. از این رو توصیه می‌شود در هنگام خرید ورق آلیاژی، گواهینامه تولید آن ورق را دریافت و به طور کامل مطالعه نمایید. در گواهینامه تولید هر محصول، انواع گریدهای تولید شده به همراه مواد تشکیل دهنده و خواص شیمیایی و فیزیکی آن ذکر شده است.

 

شاید برایتان سوال باشد که ورق a516 برای چه کاربردهایی استفاده می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم همانطور که اشاره شد این ورق توانایی تحمل دمای بسیار بالا را دارد، از این رو در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی برای ساخت مخازن حرارتی به کار گرفته می‌شود.

 

ورق آلیاژی A36:

ورق فولادی A36 با روش نورد سرد تولید می‌شود و به دلیل مقاومتی که در برابر رسوب و نمک دارد، در اسکله‌ها و کشتی‌سازی استفاده می‌شود.

 

ورق آلیاژی mn4:

مقاومت بالا در برابر فشار، دما و بخار آب است. از طرف دیگر به دلیل برخورداری از مقادیر قابل توجهی از عناصر سیلسیوم و منگنز، ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر پیچش و خمش، تحمل وزن بالا و خاصیت ارتجاعی در آن تقویت شده است.

 

از جمله کاربردهای این ورق می‌توان به کاربردهای گسترده آن در پالایشگاه‌های نفت و گاز و پتروشیمی اشاره کرد. همچنین به دلیل آتشخوار بودن، گزینه مناسبی برای ساخت دیگ‌های بخار، مخازن تحت فشار و لوله‌های انتقال مایعات داغ به حساب می‌آید.

 

آشنایی با دیگ بخار (معرفی جامع) | انواع،کاربرد و نحوه عملکرد

 

ویژگی و مزایای ورق آلیاژی :

 

  1. ورق آلیاژی باعث کاهش نقطه ذوب می‌شود
  2. ورق آلیاژی باتوجه به ترکیب عناصر مختلف باعث افزایش سختی می‌شود.
  3. ورق آلیاژی شکل پذیری بالایی داشته و به صورت لوله، میلگرد، اتصالات، ورق و… ساخته می‌شود.
  4. ورق آلیاژی در برابر خوردگی و اکسیدشدن مقاوم است.
  5. ورق آلیاژی کاملاً ضد زنگ بوده و در برابر نمک‌هایی دریایی مقاوم است.
  6. باعث افزایش مقاومت کششی می‌شود.
  7. ورق آلیاژی در برابر سایش مقاوم است.
  8. ورق آلیاژی تحمل دمایی بالا و پایینی دارد.
  9. ورق آلیاژی درخشندگی و جذابیت ظاهری بیشتری دارد

 

کارخانجات تولید ورق آلیاژی در ایران

در ایران کارخانجات مختلفی، ورق آلیاژی با ضخامت و عرض‌های مختلف تولید می‌کنند. اگر بخواهیم معروف‌ترین و معتبرترین کارخانجات تولیدکننده ورق آلیاژی در ایران که در حوزه فولاد، آهن و انواع فولاد آلیاژی فعالیت دارند، را به شما معرفی کنیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

 

کارخانه اکسین اهواز :

 

این کارخانه با به روز رسانی تجهیزات، ورق های آلیاژی بسیار با کیفیتی را به بازار عرضه نموده است. ظرفیت تولید این کارخانه به بیش از یک میلیون تن در سال میرسد. انواع ورق آلیاژی با ابعاد و ضخامت های مختلف توسط کارخانه اکسین اهواز به بازار عرضه می‌شود.

 

 کارخانه ورق آلیاژی خرم آباد :

 

کارخانه خرم‌آباد در حوزه تولید انواع ورق‌های آلیاژی با گریدهای مختلف فعالیت دارد. از طرف دیگر محصولات این کارخانه به طور کامل مورد بررسی و کنترل کیفیت قرار گرفته و برای استفاده از صنایع مختلف کاملاً قابل اطمینان است. از این رو کارخانه خرم‌آباد به عنوان تامین‌کننده مواد اولیه بسیاری از صنایع در ایران انتخاب می‌شود.

 

فولاد مبارکه اصفهان :

 

یکی از تولیدکنندگان شناخته شده ورق آلیاژی a516 در ایران، شرکت فولاد مبارکه اصفهان است. ورق های تولید شده توسط این شرکت از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و همین موضوع باعث محبوبیت این محصولات نزد صنایع مختلف شده است. در حال حاضر فولاد مبارکه تامین کننده ورق آلیاژی و مواد اولیه بیش از 3000 کارخانه در سطح ایران است.

 

در ورق آلیاژی (تعریف و کاربردها) سعی کردین اطلاعات کامل و مختصری در مورد ورق های آلیاژی بیاوریم. برای مشاهده سایر مقالات به بخش مقالات وب سایت مراجعه کنید.