بالا بردن راندمان دیگ بخار

بالا بردن راندمان دیگ بخار

بالا بردن راندمان دیگ بخار بسیار حایز اهمیت است. راندمان دیگ بخار در بسیاری از صنایع، دیگ های بخار منبع حیاتی برای انرژی فراهم می کنند. همچنین دیگ های بخار وظیفه تامین بخار با کیفیت بالا و مورد قبول برای فرایندهای تولید را به عهده دارند.

مقدمه بالا بردن راندمان دیگ بخار

با توجه به اینکه بسیاری از روش های بالا بردن راندمان دیگ بخار نیازمند هزینه های هنگفتی هستند ، بهتر است که قبل از شروع پروژه های بزرگ ، به پنج نکته اشاره شده در این مقاله توجه کنید تا بتوانید راندمان دیگ بخار خود را با هزینه موجه تری افزایش می دهد.

از این رو توجه به نوع ، کارکرد و راندمان دیگ بخار اهمیت ویژه ای دارد زیرا قیمت دیگ بخار یکی از هزینه های قابل توجه در تاسیسات هر ساختمان و یا مجتمع می باشد.

 

دیگ بخار استاندارد

 

درجه حرارت دودکش را کاهش دهید

یکی از راه های بالا بردن راندمان دیگ بخار کاهش دمای دودکش است . این کار ممکن است به همان سادگی تنظیم شبانه یا روزانه کاهش فشار کار بر روی دیگ بخار و یا دمای کار در دیگ های هیدرولیک در هنگام خاموشی و یا در روزهای پاییز و بهاری باشد .

 

بررسی تله بخار

در ابتدای کار ، بررسی تله بخار به شما کمک خواهد کرد تا هر گونه نشت بخار یا ایراد در تله ها را متوجه شوید و صرفه جویی قابل توجهی داشته باشید.

یک تله بخار معیوب می تواند تا ۲۰۰۰ GBP در سال اتلاف داشته باشد . به این ترتیب میزان اتلاف سالیانه و در نتیجه میزان صرفه جویی بالقوه چیزی در حدود    ۳۵۰۰۰  GBP خواهد بود.

با انجام این بررسی ، تله های بلاک شده نیز مشخص می شوند که به صورت قابل توجهی هزینه های فرایند افزایش بازدهی را کاهش می دهد ، بر روی کیفیت بخار تاثیر می گذارد و روی ایمنی سیستم تاثیرگذار خواهدبود.

 

تعویض منظم فیلترهای هوا جهت افزایش راندمان

فیلترهای هوا باید در دوره های زمانی منظم ، تعویض گردند . در صورتی که در این زمینه اهمال کاری شود ، فیلترها در برابر عبور جریان هوا مقاومت نموده و همین سبب افزایش مصرف انرژی خواهد گردید.

 

لوله های آب را تمیز کنید

 تمیز و بدون نشت نگه داشتن لوله های آب دیگ بخار نیاز به اصطلاح سختی آب دارد . برای اطمینان از انتقال حرارت خوب از فلز به آب، به طور مرتب آب خود را بررسی کنید و از هر لجن و گل پاکسازی کنید.

اگر سختی آب دیگ بخار بیش از حد بالا باشد یا به طور نامناسب اصلاح شده باشد یا دیگ بخار به طور منظم تخلیه نشود، لایه ای روی سطوح انتقال حرارتی تجمع پیدا می کند .  این لایه مانع انتقال حرارت خواهد شد و کارایی دیگ بخار شما را کاهش می دهد.

این لایه همچنین از خنک سازی سطوح انتقال حرارتی توسط آب جلوگیری می کند . اگر بدون اصلاح سختی آب کار را رها کنید ، این لایه می تواند دیگ بخار را بیش از حد گرم کند ، که منجر به تعمیرات و نشت های هزینه بر دیگ بخار می شود.

 

بالا بردن راندمان دیگ بخار
بالا بردن راندمان دیگ بخار

 تنظیم دمای هوای داخل مشعل

یکی از مشکلات رایج بویلرها ، دریافت نکردن مقدار کافی هوا است . برای احتراق به موقع سوخت داخل بویلر، مقدار مشخصی اکسیژن مورد نیاز است. اگر هوا کم باشد ، کربن موجود در سوخت به طور کامل اکسید خواهد شد و کربن مونوکسید تولید می‌شود . این موضوع سبب آزاد شدن حرارت کم‌تری می‌شود زیرا سوخت کاملا مشتعل نشده و همچنین سبب کاهش کارایی مصرف سوخت می‌شود. هوا کم سبب تولید دوده ، دود و کربن مونوکسید می‌شود که همه این‌ها بسیار خطرناک هستند . همچنین هوا زیاد نیز سبب کاهش کارایی می‌شود.

در یک فرآیند بهینه ، مقدار کافی هوا سوخته می‌شود . مقدار هوا مورد نیاز را می‌توان با استفاده از یک O2 probe اندازه‌گیری کرد و سپس مشعل را برای کارایی مطلوب و صرفه‌جویی در سوخت تنظیم کرد . با این حال در برخی از تاسیسات ،  دمای هوای داخل مشعل در فصول مختلف ، متفاوت است و نیاز به تنظیم مکرر برای صرفه‌جویی دارد.

 

در این مقاله در مورد بالا بردن راندمان دیگ بخار صحبت کردیم شما می توانید برای آشنایی با روش های نگهداری دیگ بخار مقاله زیر را مطالعه کنید:

 

نگهداری از دیگ بخار