دیگ بخار افقی

دیگ بخار استاندارد

دیگ بخار استاندارد چیست؟ دیگ بخار استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟ چرا نباید دیگ بخار استاندارد خریداری کرد؟ پاسخ به همه سوالات شما در مورد دیگ بخار استاندارد در این مقاله بخوانید.

 

همه چیز درمورد خرید دیگ بخار یا بویلر بخار

دیگ بخار استاندارد چیست؟

ساده و خلاصه این که دیگ بخار زمانی استاندارد می باشد که:

  • سازنده، پروانه استاندارد داشته باشد
  • گواهی بازرسی حین ساخت از شرکت مورد تایید سازمان استاندارد (نه اداره کار) داشته باشد.
  • متاسفانه برخی افراد کلاهبردار و سودجو با جایگزین کردن گواهی بازرسی ادواری اداره کار به جای گواهی حین ساخت دیگ بخار اقدام به کلاهبرداری و فروش دیگ های بخار غیر استاندارد به مشتریان محترم می نمایند.

لطفا به این دقت شود:

گواهی بازرسی حین ساخت به معنای گواهی صادر شده توسط شرکت های معتبر مورد تایید سازمان ملی استاندارد بوده که پس از کنترل تمام فرآیندهای تولید سازنده دارای صلاحیت صادر و به همراه پلاک تحویل می شود. گواهی بازرسی ادواری به معنای بازرسی های سالانه تحت نظارت اداره کار می باشد و فقط برای بررسی وضعیت کار دیگ بخار در حال کار می باشد و طبق قوانین هیچگاه کیفیت استاندارد دیگ بخار بازرسی شده را مشخص نمی کند.
لذا کلاهبرداران با همکاری برخی بازرسان اداره کار اقدام به صدور گواهی بازرسی برای دیگ های بخار با فرآیند تولید غیر استاندارد نموده و لذا با این سودجویی متاسفانه باعث اشتباه و فریب برخی خریداران محترم می شوند.

لیکن دوستان گرامی با توجه به وقوع اتفاقات و حوادث ناگوار از قبیل انفجار دیگ بخارغیراستاندارد و به دنبال آن ایجاد خسارت های جانی و مالی، سبب اهمیت بیش از پیش بویلر استاندارد شده است. توجه داشته باشید آخرین انفجار در ۳۰ بهمن ۹۹ رخ داد که در طی آن دیگ بخار غیراستاندارد در شهر بابل منفجر شد که متاسفانه سه کشته و سه مصدوم بر جای گذاشت.

انفجار وحشتناک دیگ بخار (دلایل و روش های پیشگیری)

چرا دیگ بخار غیراستاندارد خریداری می‌کنید؟

قطعا تنها انگیزه برای انجام این کار پرداخت هزینه کمتر است که الان به جوانب این عمل می‌پردازیم. اگر فردی صرف هزینه کمتر، اقدام به خرید دیگ بخار غیراستاندارد کند، دو حالت اتفاق می افتد:

در بهترین حالت فقط دیگ بخار دچار خرابی های پی در پی می‌شود:

دلیل این اتفاق بر می گردد به اینکه سازنده دیگ غیر استاندارد با توجه به اینکه هیچ نظارتی بر روی کار توسط بازرس فنی شخص ثالث نداشته لذا برای تعیین اندازه، ابعاد، جنس متریال و روش های ساخت هر کاری که به صلاح خودش بوده انجام داده است و درنتیجه از هر نوع مواد و با هر ضخامتی و با هر نوع جوشکاری تولید کرده است.
طبیعتاً این افراد سودجو از سود خود که صرفنظر نکرده اند و لذا از کیفیت چشم پوشی کرده اند و دیگ بخار با قیمت کمتر تولید نموده اند و در نتیجه که خریدار باید هزینه زیادی صرف جوابگوی ظرفیت نبوده و خرابی ها و تعمیر و سرویس آن کند.

دیگ بخار استاندارد
دیگ بخار استاندارد

در بدترین حالت انفجار رخ می‌دهد:

که طبیعتا خسارات زیادی را به وجود می آورد و علاوه بر هزینه هنگفت مالی، ضررهای انسانی است که به هیچ وجه قابل جبران نمی باشد.

دوستی در این خصوص از استان همدان تعریف می کرد که در شهرک صنعتی محل کار ایشان یکی از صنعتگران زمانی که ماشین آلات خود را از کشور چین خریداری نمود، یک دستگاه دیگ بخار هم به همراه تجهیزات وارد و نصب نمود و زمانی که این دیگ منفجر شد و ایشان به محل رفت و وضعیت وخیم کارگران را که پوست بدن آنها به دلیل بخار داغ جدا شده بود را دید که درنهایت نیز باعث مرگ آنها شد، با خودش عهد بست به هیچ وجه هیچ محصول غیر استاندارد تهیه نکند.

در هر دو حالت این شما هستید که متضرر می‌شوید، پس به نظرتان به صرفه نیست بویلری استاندارد با قیمت بالاتری خریداری کنید و خودتان را از رنج و اضطراب بعدش رها کنید؟

به چه بویلری استاندارد می‌گوییم؟

به دلیل اینکه دیگ بخار جز مخازن تحت فشار محسوب می‌شود، سازمان ملی استاندارد ایران با استفاده از استاندارد بسیار خوب بین المللی اقدام به تهیه استاندارد ملی به شماره ۴۲۳۱ نموده است.

این استاندارد ملی اجباری بوده و هر تولید کننده صلاحیت دار ملزم به رعایت آن بوده و برای اینکه بر مراحل تولید نظارت دقیق انجام شود این کار بر عهده شرکت های معتبر بازرسی می باشد. در یک تعریف ساده تر می توانیم بگوییم، دیگی استاندارد تلقی می‌شود که تحت نظارت کامل شرکت های بازرسی مورد تایید سازمان ملی استاندارد تولید گردیده باشد.
لذا شرکت های بازرسی معتبر که دارای گواهی تایید صلاحیت از سازمان ملی استاندارد می باشند باید برای بازرسی دیگ موارد ذیل را بررسی نمایند:

  1. شرکت تولیدکننده دارای مجوز یا پروانه استاندارد می باشد.
  2. شرکت تولید کننده قرارداد بازرسی داشته باشد.
  3. شرکت تولید کننده تجهیزات و امکانات فنی مورد نیاز داشته باشد.
  4. شرکت تولید کننده واحد کنترل کیفیت مورد تایید داشته باشد.
  5. شرکت تولید کننده نیروی جوشکار و فنی مورد تایید داشته باشد.

بنابراین طبق تعریف بیان شده، اگر شرکت یا تولیدکننده ای دارای پروانه استاندارد باشد ولی بدون نظارت بازرسی دیگ تولید کند، غیراستاندارد محسوب شده و تولید آن خلاف قوانین کشور می‌باشد

تشخیص بویلر بخار استاندارد از غیر استاندارد

امروزه با پیشرفت صنعت تولید بویلر و دیگ بخار در تمام دنیا، ما شاهد ارائه راهکارهای متعددی برای تشخیص کیفیت آن‌ها می باشیم که معروف ترین این راهکارهای فنی همان کدها و استاندارد های تهیه شده توسط سازمان های بین المللی معتبر می باشند.

از مهمترین این سازمان‌ها می توان به سازمان استاندارد انگلستان سازمان انجمن مهندسان مکانیک آمریکا،سازمان بین المللی و در نهایت سازمان در کشور ما نیز موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به عنوان تنها متولی کنترل بر کیفیت محصولات و تامین کننده مدارک فنی معتبر در زمینه استاندارد دیگ های بخار فعالیت های بسیار گسترده ای انجام داده است.

که از مهم ترین این فعالیت ها می توان به تدوین استاندارد ملی ۴۲۳۱ برای طراحی ،ساخت و تولید دیگ بخار و همچنین اجرای کنترل نظارتی بر تولید کننده ها و بازار فروش می توان نام برد.

خرید دیگ بخار استاندارد

تولیدکنندگان زیادی در ایران هستند که دیگ های بخار استاندارد تولید می کنند. یکی از بهترین تولیدکنندگان، شرکت بخارتجهیز خراسان می باشد. این شرکت با استفاده از تجربه و دانش متخصصین خود، دیگ های استاندارد همراه با گواهی بازرسی تولید می کند. همه دیگ های تولید شده در بخارتجهیز از بهترین مواد اولیه و دارای پلاک استاندارد و گواهی بازرسی جوش هستند. بخارتجهیز خود را ملزم به تولید محصولات با کیفیت می داند و همراه تلاش می کند محصولاتی با کیفیت و قابل رقابت با محصولات باکیفیت روز دنیا تولید کند.

معرفی بهترین تولید کنندگان دیگ (بویلر) در ایران

برای مشاوره و اطلاع از قیمت انواع بویلر ها میتوانید با کارشناسان شرکت بخار تجهیز خراسان از طریق راه های ارتباطی زیر در تماس باشید.

شماره همراه : 09152150356.

https://bokhartajhiz.com/ لینک سایت بخار تجهیز خراسان

دیگ بخار