بهینه سازی مصرف سوخت دیگ بخار

بهینه سازی مصرف سوخت دیگ بخار

بهینه سازی مصرف سوخت دیگ بخار می تواند در کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه ها بسیار موثر باشد. در این مقاله در مورد بهینه سازی مصرف سوخت دیگ بخار صحبت می کنیم. با ادامه این مقاله همراه ما باشید.

مقدمه | بهینه سازی مصرف سوخت دیگ بخار

دیگ بخار به مخزن تحت فشار بسته ای می گویند که در داخل آن سیالی برای استفاده در خارج از آن گرما می بیند . این گرما با احتراق سوخت یا توسط انرژی هسته ای یا برق تولید می شود . در بویلر لوله آتشی ، گازهای احتراق داخل لوله ها و آب در اطراف لوله ها جریان دارد که در اثر انتقال حرارت ، آب به بخار تبدیل می شود و از سیستم خارج می شود . در مواردی که به بخار اشباع نیاز باشد، از این نوع دیگ ها استفاده می شود.

راندمان اغلب دیگ های بخار بین 75 الی 85 % تغییر می کند که با توجه به هزینه بالای تولید بخار و ارزش اقتصادی آن، بهینه سازی و بررسی عملکرد بویلرها با اهمیت می شود . در این پژوهش با هدف بهینه سازی مصرف سوخت دردیگ های بخار وبا استفاده ازبهینه سازی معادلات حاکم برآنها انجام می گیرد.

دراین راستا ، روش های معمول افزایش راندمان بویلرهای صنعتی از قبیل تنظیم مشعل بویلرها وبهبود راندمان احتراق ، تنظیم هوای اضافه دربویلرتشریح می گردد ؛ بعد از ان معادلات حاکم به هریک ازآنها معرفی شده وپارامترهایی موثری که نقش اساسی درراندمان بویلر دارند ، معرفی می شوند.

 

دیگ بخار
دیگ بخار

عوامل اصلی هدر رفتن انرژی دیگ های بخار | بهینه سازی مصرف سوخت دیگ بخار

 

  1. تلفات ناشی از تشعشعات سطحی، جابجایی و سایر موارد
  2. تلفات ناشی از تولید مونوکسید کربن
  3. تلفات ناشی از گاز موجود در سوخت
  4. تلفات ناشی از رطوبت موجود در سوخت
  5. تلفات نسوخته در خاکستر بادی
  6. تلفات ناشی از گاز دودکش خشک

 

عیب یابی دیگ بخار

 

برای به حداقل رساندن حرارت از دست رفته بویلر ها و افزایش بهره وری انرژی آنها ، گزینه های زیر را می توان اجرا کرد :

 

 

لوله های آب را تمیز کنید

تمیز و بدون نشتی نگه داشتن لوله های آب دیگ بخار نیاز به اصلاح سختی آب دارد . برای اطمینان از انتقال حرارت خوب از فلز به آب ، به طور مرتب آب خود را بررسی کنید و از هر لجن و گل پاکسازی کنید .

اگر سختی آب دیگ بخار بیش از حد بالا باشد یا به طور نامناسب اصلاح شده باشد . یا دیگ بخار به طور منظم تخلیه نشود ، لایه ای روی سطح انتقال حرارتی جمع پیدا می کند . این لایه مانع انتقال حرارت خواهد شد و کارایی دیگ بخار شما را کاهش می دهد .

همچنین از خنک سازی سطح انتقال حرارتی توسط اب جلوگیری می کند . اگر بدون اصلاح سختی اب کار را رها کنید ، و می تواند دیگ بخار را بیش از حد گرم کند ، که منجر به تعمیرات و نشت های هزینه بر دیگ بخار می شود .

 

عایق کاری دیگ بخار

 

استفاده از سختی گیر و تمیز کردن سطح انتقال حرارت 

تشکیل رسوب علاوه بر ایجاد خطر در نتیجه شکستگی و سوراخ شدن سطوح انتقال حرارت و داغ شدن بیش از حد قسمت های داخلی بویلر موجب افزایش مصرف سوخت تا میزان 5 درصد می گردد . سطوح انتقال حرارت باید همواره با استفاده از آب کاملا سختی گیری شده ورودی به بویلر و بلودان مناسب پاک و تمیز نگه داشته شوند . برداشت رسوبات با روش های مکانیکی و یا اسیدشویی انجام می شود و در عین حال مشورت با متخصصین با آب نیز می تواند مفید باشد.

 

مدیریت احتراق بویلر بخار 

هدف از این کار کاهش هوای اضافی در احتراق است، زیرا اکسیژن و نیتروژن داغ با از دست رفتن گاز دودکش و انرژی اضافی خارج می شود. غلظت اکسیژن گاز دودکش آنالیز می شود و سپس می توان آن را کنترل و تنظیم کرد . دمای گاز دودکش نیز یک شاخص مهم برای بازده بویلر است . با اندازه گیری دمای دودکش و مقایسه تغییرات آن در برابر بار بخار، دمای محیط و محتوای اکسیژن، می توان کارایی بویلر را کنترل کرد .  دمای گاز دودکش باید تا حد امکان پایین نگه داشته شود تا بهره وری انرژی افزایش یابد.

 

تنظیم مشعل به طور مرتب 

یکی از مشکلات رایج بویلرها ، دریافت نکردن مقدار کافی هوا است . برای احتراق به موقع سوخت داخل بویلر، مقدار مشخصی اکسیژن مورد نیاز است . این موضوع سبب آزاد شدن حرارت کم‌تری می‌شود زیرا سوخت کاملا مشتعل نشده و همچنین سبب کاهش کارایی مصرف سوخت می‌شود. هوا کم سبب تولید دوده ، دود و کربن مونوکسید می‌شود که همه این‌ها بسیار خطرناک هستند. همچنین هوا زیاد نیز سبب کاهش کارایی می‌شود.

سپس با فرایندی مقدار کافی هوا سوخته می‌شو د . مقدار هوا مورد نیاز را می‌ توان با استفاده از یک اندازه‌ گیری کرد و سپس مشعل را برای کارایی مطلوب و صرفه ‌جویی در سوخت تنظیم کرد . با این حال در برخی از تاسیسات ، دمای هوای داخل مشعل در فصول مختلف، متفاوت است و نیاز به تنظیم مکرر برای صرفه‌جویی دارد .

 

کاهش درجه حرارت دودکش 

یکی از راه های بالا رفتن کارایی دیگ بخار کم شدن دمای دودکش است . این کار ممکن است . به همان سادگی تنظیم شبانه یا روزانه کاهش فشار کار بر روی دیگ بخار و یا دمای کار در دیگ های هیدرولیک در هنگام خاموشی و یا در روزهای پاییز و بهاری باشد.

 

دیگ بخار 3 تن بخار تجهیز خراسان