ساخت استخر خانگی

ساخت استخر خانگی

ساخت استخر خانگی در چند سال اخیر رواج زیادی داشته است. در این مقاله سعی کردیم شما را با مراحل ساخت استخر، انواع استخر . نکات ان و هزینه های آن آشنا کنیم .  در صورتی که نیاز به مشاوره و راهنمایی داشتید می توانید با ما تماس بگیرید.

 

انواع استخر :

استخرها به دو نوع زمینی و سرپوشیده تقسیم می شوند . استخرهایی که روی زمین ساخته می‌شوند ، اسان‌ ترین و ارزان ‌ترین نوع هستند . برای ساخت استخر از کیت‌های آماده استفاده می‌شود و برای نصب نیاز به یک متخصص است . اما استخرهای سرپوشیده از فاایبرگلاس و بتن یا وینیل ساخته می‌شوند .

 

نکات مهم در ساخت استخر خانگی :

در کنار استخر سرپوشیده ساخت جکوزی و سونا هم بسیار مرسوم و متداول است که آن هم فضای خودش را می‌خواهد .

محوطه سازی در کنار استخر یکی از موضوعات قابل توجه است.

یکی دیگر از فضاهایی که در حین ساخت استخر های سرپوشیده به آن توجه می شود تعبیه فضایی برای ورزش و نصب تجهیزات ورزشی است .

یکی از موضوعات قابل توجه در ساخت استخر های سرباز که در استخر های سرپوشیده وجود ندارد آلودگی محیطی مانند برگ و شاخه درختان و گرد و خاک محیط است و لازم است برای آن تمهیداتی اندیشیده شود . اما در استخر های روباز که در خارج از ساختمان احداث می شود موضوع متفاوت است.

در جهت هزینه ساخت استخر خانگی و همچنین با توجه به موارد فوق و تجربیات شرکت ماناست معمولا داشتن چنین فضاهایی حداقل حدود 200 متر فضا لازم دارد.

با توجه به پارامترهای ذکر شده برای برآورد هزینه ساخت استخر خانگی لازم است بررسی شود که استخر شما داخل ساختمان  یا بیرون ساختمان است .  پس از تعیین نوع استخر هزینه های هر کدام بنا به ملزمات مذکور و برآورد قیمت متریال و مصالح لازم و همچنین دستمزد طراحی و اجرا قابل پیش بینی است.

 

ساخت استخر خانگی
ساخت استخر خانگی

 

گرفتن پروانه‌های ساختمانی :

برای ساخت استخر در ملک یا خانه خود ، باید قبل از شروع کار به دنبال گرفتن پروانه‌های ساختمانی و مجوزهای لازم بروید . برای این کار کافیست به ساختمان اداری مربوطه مراجعه کنید . علاوه بر دادن مجوز برای ساخت استخر ، مسئول ساخت و ساز باید مشخصات دقیق استخر را نیز برای شما توضیح دهد .

قبل از شروع ساختن حتماً محله را بررسی کنید چرا که در برخی از مناطق، همسایه‌ها اجازه ساخت را نمی‌دهند.

در برخی از مناطق ، شهرداری باید مجوز جداگانه‌ای برای برق استخر به شما بدهد ، در نتیجه برای این کار نیاز به مجوز دیگری دارید .

 

تاسیسات سالن استخر :

استخر ها به دو صورت سرپوشیده  و سرباز مورد استفاده قرار می گیرند .

در استخر های سرباز، نیاز به تهویه محیط وجود ندارد و تنها آب استخر باید از لحاظ تمیزی و درجه حرارت مورد بررسی قرار بگیرد.

در صورت سرپوشیده بودن استخر های شنا نیاز به تهویه سالن ، وجود دارد . سالن مورد استفاده باید در درجه حرارت مناسب و  رطوبت مطلوب باشد. برای تامین این درجه حرارت باید از وسایل سرمایشی و گرمایشی استفاده کرد که در این کتابچه به بررسی این مسائل نمی پردازیم و تنها به نوع سیستم تامین کننده این حرارت و رطوبت اشاره خواهد شد.

 

سیستم گرمایش آب استخر :

آب استخر باید دمایی نزدیک به دمای بدن انسان داشته باشد تا احساس آرامش شنا مضاعف شود . برای گرمایش آب استخر اگر خانه یا محل احداث استخر مجهز به تاسیسات گرمایشی باشد می توان از این تاسیسات استفاده کرد یا اگر این تجهیزات وجود نداشت باید سیستم کوره گرمایشی  را در استخر ایجاد کرد و با مبدل حرارتی آب استخر را به دمای مطلوب رساند .

 

انواع دیگ آب گرم (چند پاس، کوره برگشتی، فاترتیوب، واترتیوب)

 

دیگ آب گرم استخر:

برای تامین گرمای مورد نیاز استخر از یک یا چند دستگاه بویلر آب گرم در کنار یکدیگر باید استفاده می کنیم .

بویلر ها یا همان دیگ های آبگرم دارای دسته بندی های مختلفی هستند از جمله :

 

دیگ های فولادی

دیگ های چدنی

باید ذکر کرد از جمله مزیت های استفاده از دیگ فولادی نسبت به دیگ های چدنی ، این است که دیگ های فولادی توان تحمل فشار بالاتری را داشته و در صورت بروز تنش های حرارتی در فشار ای پایین تر، مقاومت بالاتری را دارا هستند، که این موضوع برای تامین امنیت محیط بسیار با اهمیت می باشد .

 

بخارتجهیز خراسان یکی از تولیدکنندگان بزرگ انواع دیگ های آب گرم در ایران است. این دیگ ها به صورت استاندارد ساخته شده و دارای ضمانت نامه و خدمات پس از فروش این شرکت می باشند.

دیگ آبگرم ساخت بخار تجهیز