دیگ آب گرم

انواع دیگ آب گرم (چند پاس، کوره برگشتی، فاترتیوب، واترتیوب)

در این مقاله انواع دیگ آب گرم (چند پاس، کوره برگشتی، فاترتیوب، واترتیوب) را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 مقدمه | انواع دیگ آب گرم (چند پاس، کوره برگشتی، فاترتیوب، واترتیوب)

بویلر فولادی آب گرم دستگاهی است که انرژی حرارتی آزاد شده حاصل از احتراق سوخت توسط مشعل را به آب داخل خود منتقل می کند. این آب گرم شده توسط پمپ به گردش در آمده و بخشی از انرژی خود را از دست می دهد. در نتیجه آب با دمای پایین به داخل دیگ باز می گردد و مجددا گرم می شود.

دیگ آب گرم (معرفی، تاریخچه، کاربرد ها)

نکات مهم انتخاب دیگ آبگرم | انواع دیگ آب گرم (چند پاس، کوره برگشتی، فاترتیوب، واترتیوب)

به طور کلی دیگ آبگرم فولادی یا آب داغ با استفاده از احتراق و گرمای مشعل و تبادل حرارت در سطوح جذب انرژی گرمایی خود، تامین گرمایش مورد نیاز حرارت سیستم حرارت مرکزی در صنایع، ساختمان ها و استخرها را به عهده دارد.

نحوه کار دیگ آب گرم
نحوه کار دیگ آب گرم

انواع دیگ آب گرم:

دیگ آبگرم تک پاس ، دوپاس ، سه پاس ،  کوره برگشتی ، فایر تیوب و واتر تیوب

بویلر ها بر حسب تعداد مسیری که گازهای حاصل از احتراق مشعل در دیگ طی می کند تا وارد دود کش شوند به موارد زیر تقسیم می شوند:

دیگ آبگرم تک پاس:

نسل نخست دیگ ها که قدمت بالایی دارد و بخارهای بدست آمده از احتراق مسیر دیگ را یک بار دنبال می کنند. سپس به داخل دودکش می روند. این دیگ بازدهی کمی دارد و منسوخ شده است. همچنین سازندگان دیگر از ساخت این دیگ استقبال چندانی نمی کنند، زیرا خریداران به خرید این دیگ تن نمی دهند. به دلیل همین راندمان پایین، فروش کم شده و باعث صفر شدن تولید آن گشته است.

دیگ آب گرم دوپاس:

هوای گرم شده در نتیجه سوختن مشعل بعد از دو بار عبور از داخل دیگ، وارد دودکش می شود. ( هوای گرم ناشی از احتراق، بار اول از جلو بویلر تا انتهای دیگ درون کوره حرکت کرده و بار دوم از طریق لوله های انتقال حرارت به قسمت جلویی دیگ بر می گردد. بنابراین در این نوع دیگ، دودکش جلو دیگ و سمت مشعل قرار دارد)

دیگ آب گرم سه پاس:

هوای داغ حاصل از سوختن مشعل ،دیگ ۳ بار در داخل کوره دیگ جریان مییابد و در آخر از دودکش دیگ خارج میگردد.

دیگ آبگرم سه پاس از همه دیگهای بالا دارای بازدهی گرمایشی بیشتری است به همین دلیل کاربرد بیشتری نیز دارد.

دیگ آبگرم کوره برگشتی:

گاز های ناشی از احتراق مسیر کوره را دوبار طی می کند (از مرکز کوره تا انتهای کوره حرکت کرده و به دلیل بسته و محدب بودن انتهای کوره از اطراف کوره به جلو باز می گردد.) و سپس به پاس لوله ها منتقل شده و از دود کش خارج می شود. به دلیل اینکه در واقع سه بار گاز ها طول دیگ را طی می کند راندمان دیگ های کوره برگشتی یشتر از بویلر های دو پاس می باشد. این نوع دیگ رایج ترین نوع در ظرفیت های پایین می باشد)

دیگ واتر تیوپ:

دیگ واتر تیوپ یک نوع دیگ بخار است که در آن آب داخل لوله ها گرم می شود و گازهای داغ اطراف آنها را احاطه می کند. این تعریف اولیه دیگ لوله آب است. در واقع این دیگ درست مقابل دیگ فایر تیوب است که در آن گازهای داغ از لوله هایی عبور می کنند که توسط آب احاطه شده اند

دیگ آبگرم فایر تیوب:

این مدل بر عکس واتر تیوب به این صورت که درون لوله ها را گازهای آب گرم و اطراف لوله ها آب جریان دارد تا دما را افزایش دهند.

علاوه بر دسته های فوق، می توان آنها را بر اساس مواد مورد استفاده برای بدنه مخزن به دو گروه کلی زیر نیز تقسیم کرد:

  • دیگ آب گرم فولادی
  • دیگ آب گرم چدنی
  • دیگ های چدنی ارزان تر و حمل و نقل و نصب آسان تر از دیگ های فولادی هستند.

نتیجه گیری

کاربردهای دیگ آب گرم بسیار زیاد است و انواع دیگ آب گرم (چند پاس، کوره برگشتی، فاترتیوب، واترتیوب)  با توجه به نوع کاربرد طراحی و ساخته می شوند. انتخاب مناسب دیگ آب گرم می تواند کارایی این محصول را افزایش دهد.

شرکت بخارتجهیز خراسان توانایی تولید انواع دیگ های آب گرم را به صورت استاندارد دارد. برای خرید و مشاوره رایگان با تماس بگیرید.

شماره ثابت: 05135413760 – 05135410219

شماره همراه : 09152150356.