مخزن کندانس چیست؟

مقدمه | مخزن کندانس چیست؟

در مقاله  مخزن کندانس چیست؟ به معرفی کامل و جامع مخزن کندانس می پردازیم. همچنین فواید استفاده از این مخزن کندانس را نیز توضیح می دهیم. با ما در این مقاله همراه باشید.

مخزن کندانس چیست؟

مخزنی است که در موتورخانه بخار برای جمع آوری و ذخیره سازی آب برگشتی حاصل از تقطیر بخار در تجهیزات تبادل حرارت قرار می گیرد.

برخی مراجع گنجایش مخزن کندانس را برابر ظرفیت تولید یک ساعت بخار درنظر می گیرند.

 

مخزن کندانس
مخزن کندانس

آب جبرانی سیستم نیز از طریق همین مخزن تامین شده و اختلاط آب جبرانی با کندانس در این منبع مانع شوک های حرارتی وارده به دی اریتور می شود. در سیستم های ثقلی، منابع کندانس همواره در سطحی پایین تر از بویلر بخار نصب می شوند. در خروجی منبع کندانس، پمپ یا پمپ هایی برای انتقال آب از منبع به دی اریتور قرار می گیرند. در سیستمهایی که فاقد دی اریتور هستند پمپ های منبع کندانس می توانند نقش پمپ های تغذیه را هم بازی کنند مشروط براینکه از نظر فشار، دما و آبدهی از کیفیت لازم برخوردار باشند.

منبع کندانس را می توان منبع ذخیره ی بویلر بخار در هنگام قطع احتمالی آب نیز فرض نمود.

 

دیگ بخار استاندارد

 

استفاده از منبع کندانس چه فوایدی دارد؟

کاهش آلودگی محیط زیست: استفاده مجدد از آب کندانس، سطح آلودگی محیط زیست (ناشی از استفاده منابع آب طبیعی) کاهش می یابد؛ این امر به حفظ محیط زیست و منابع آب کمک می کند.

کاهش هزینه ها: استفاده از آب کندانس به عنوان منبع تغذیه در بویلرها و سیستم های بخار، می تواند هزینه های سوخت را کاهش دهد. با استفاده مجدد از آب کندانس، نیاز به آب تازه و انرژی برای گرم کردن آن کاهش می یابد.

کاهش نیاز به تصفیه آب: با استفاده از آب کندانس که از بخارها به دست می آید، نیاز به تصفیه آب کمتر می شود؛ زیرا این آب نسبت به آب تازه ناخالصی کمتری دارد. به طور کلی، استفاده از منبع کندانس در سیستم های بخاری باعث بهبود عملکرد، صرفه ‌جویی در هزینه ها و حفظ محیط زیست می شود.

افزایش طول عمر سیستم: استفاده از دی اریتور و دیگر تجهیزات تصفیه آب، به حفظ کیفیت آب کندانس کمک می کند. این امر منجر به کاهش خوردگی سیستم شده و عمر آن را افزایش می دهد.

کاهش تلفات آب : با جمع آوری و استفاده مجدد از آب کندانس، میزان تلفات آب در سیستم بخار کاهش می یابد که این امر، می تواند منجر به صرفه‌ جویی در منابع آب و کاهش هزینه های آبی شود.

 

مخزن کندانس چیست؟
مخزن کندانس چیست؟

 

 

کاربرد منبع کندانس دیگ بخار:

همانطور که اشاره کردیم منبع کندانس برای جمع آوری آب که از تقطیر بخار به دست آمده استفاده می شود این آب عبارت دیگر آب برگشتی از دیگ بخار در این منبع ذخیره سازی می شود. منبع کندانس برای زمانیکه قطعی آب رخ داده باشد بسیار کمک دهنده است، این آب بازگشتی از بویلر به دلیل فشار بالایی که دارد مستقیما مورد استفاده قرار نمیگیرد؛ این منبع کندانس وظیفه متعادل سازی فشار آب برگشتی توسط فشار شکن را بر عهده دارد. این آب بازگشتی نیازی به تصفیه ندارد و همین دلیلی بر رسوب گیری هرچه دیرتر این مخزن می شود زیرا ناخالصی در این آب وجود ندارد.

 

نحوه ساخت مخزن بخار :

بطور کلی نحوه ساخت مخزن بخار را می توان بر حسب انواع آن به دو نوع تقسیم بندی کرد. تولید بویلر بخار یا همان مخزن بخار بر دو نوع لوله آبی و لوله آتشی انجام می شود .

 

جنس مخزن بلودان بویلر چیست ؟

مخزن بلودان یکی از انواع مخازن تحت فشار است. جنس این مخزن معمولا از فولاد است. اما در صورت بالا بودن خوردگی از فولاد ضد زنگ یا استیل استفاده خواهد شد.  معمولا در ساخت این دستگاه از ورق فولادی با مشخصه A516  استفاده می‌شود. باتوجه به اطلاعات طراحی نوع گرید و … مشخص می‌شود. جوشکاری مخزن را میتوان به روش SAW , SMAW انجام دهید. اتصالات نیز باتوجه به استاندارد ASME تعیین می‌شود. این مخزن دارای یک عدد دریچه بازدید یا آدم رو است. این دریچه برای بازدید دوره‌ای مخزن و نظافت داخل آن تعبیه شده است.

 

نتیجه گیری:

مخزن بخار یکی از پرکاربردترین مخازن در بخش صنعتی می باشد که در بسیاری از کار خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله سعی شد دلایل ساخت مخزن بخار و همچنین انواع مخزن بخار ساخته شده در مقصد سازی بخار، برای شما بیان شود. شما می توانید متناسب با نیاز صنعت خود، به سایت بخار تجهیز خراسان که یکی از معتبر ترین و با کیفیت ترین فروشندگان انواع مخازن در سطح کشور می باشد،مراجعه کرده و پس از مشورت با مشاوران این سایت در زمینه تهیه مخزن بخار، اقدام به خرید این مخزن نمایید.