مزایا و معایب دیگ های بخار زغال سنگ سوز

مزایا و معایب دیگ های بخار زغال سنگ سوز

در این مقاله ابتدا دیگ های زغال سنگ سوز را معرفی می کنیم و سپس مزایا و معایب دیگ های بخار زغال سنگ سوز را مورد بررسی قرار می دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

مقدمه | مزایا و معایب دیگ های بخار زغال سنگ سوز

دیگ های زغال سنگ سوز همانطور که از اسم آن مشخص است از طریق زغال سنگ سوخت گیری میشود . این بویلر ها جهت مصرف کشورها یی که در آنجا سوخت های مایع مانند گاز ، گازوئیل و … گران قیمت می باشد تولید می گردند کشورهایی چون افغانستان و کشورهای آسیای میانه از این دسته اند که می توانند با بهره گیری از دیگ بخار زغال سنگی بسیار به صرفه پیش می روند.

دستگاه دیگ بخار زغال سنگ سوز دارای سه پاس حرارتی و راندمان بالا می باشد . به دلیل دودزدایی سوخت زغال سنگ در طراحی این نوع از دیگ های بخار زغال سنگی تدبیر خاصی و هوشمندانه ای لحاظ می شود.

از سوخت فسیلی زغال سنگ در کشور ایران می تواند به ثروتمند ترین کشور از لحاظ ذخیره این نوع سوخت نام برد ولی متاسفانه به دلیل مشکلات زیادی که در سیستم های زغال سنگ سوز وجود دارد صاحبان صنایع تمایلی به استفاده از دیگ بخار زغالی ندارند . ولی شرکت بخار تجهیز خراسان با بهره گیری از روش های جدید موفق به طراحی دیگ بخارهای زغالی شده که آلودگی کمتری برای زیست محیط ایجاد می کند و باعث می شود کسب و کار شما با کمترین هزینه پیشرفت نماید .

 

کاربردهای دیگ بخار زغال سنگ سوز ؟

 

دیگ بخار استاندارد

 

 

بیشترین و مهم ترین کاربرد ان  در صنايع مواد غذايي جهت پخت مواد غذايي به روش مستقيم وغير مستقيم با بخار

از دیگر موارد مصرف در صنايع شيميايی ، نساجي ، نفت پتروشيمي ، توليد قند و گرمايش و سرمايش در بيمارستان ها و مجتمع هاي بزرگ می باشد .

از ويژگي هاي متفاوت اين سیستم ، توليد بخار بدون آب با ظرفيت های بالا و توانايي كار در سه شيفت مداوم كاري بدون خاموشي  دیگ ، با سوخت های جامد خصوصاً زغال سنگ  و  امكان نصب سيستم های مونيترينگ و نمايش شرايط كاري  بویلر و نصب سوپر هيت و اكونومايزر مي باشند .

 

مزایا و معایب دیگ های بخار زغال سنگ سوز:

دیگ های بخار زغال سنگ از تجهیزات ضروری  صنایع هستند که دارای مزایای برجسته و معایب خاصی هستند مانند:

 

مزایای دیگ بخار زغال سنگ :

 

  1. منبع حرارتی که دیگ های بخار زغال سنگ سوز تولید می کنند به اندازه کافی برای صنایع بزرگ می باشد.
  2. دیگهای بخار زغال سنگ دارای ساختارها، طرح ها و ظرفیت های متنوعی برای انتخاب هستند.
  3. در حین کار دیگ های بی سرو صدایی هستند
  4. دمای مناسب برای هر صنعت و تولیدی قابل تنظیم می باشد
  5. کارکرد آسان و نگهداری از آن راحت است

 

معایب دیگ های زغال سنگ :

دیگهای بخار زغال سنگ از تجهیزات ضروری  صنایع هستند که دارای معایب خاصی هستند مانند:

  1. اب گرمی که از نیروگاه های حرارتی می آید تأثیر نامطلوبی بر آبزیان موجود در آب دارد و اکولوژی را مختل می کند.
  2. هزینه های جاری برای یک نیروگاه حرارتی به دلیل مصرف بالای سوخت، دفعات زیاد تعمیر و نگهداری و غیره نسبتاً بالا است.
  3. راندمان کلی نیروگاه حرارتی کمتر از 30 درصد است.
  4. دود زیاد باعث آلودگی هوا می شود. نیروگاه حرارتی مسئول گرمایش جهانی است.

 

دیگ بخار زغال سنگ سوز 4.5 تن بخار تجهیز خراسان

مشکلات منابع زغال سنگی :

مهمترین این مشکلات تغذیه و تخلیه کوره سیستم زغال سنگ سوز بصورت دستی و سنتی ، آلایندگی بالای زیست محیطی و راندمان حرارتی پایین می باشد که در واقع همه این موارد معلول طراحی نامناسب نحوه تغذیه و تخلیه کوره سیستم و مکانیزم راه اندازی فرایند احتراق هستند .

اما در بخار تجهیز خراسان دیگ های بخار زغال سنگ سوز، دیگ آبگرم زغال سنگ سوز و دیگ روغن داغ زغال سنگی همانند سایر محصولات مطابق با استاندارد ملی ایران و استاندارد بین المللی طراحی و ساخته می شوند .

 

بالا بردن راندمان دیگ بخار

 

نحوه کارکرد دیگ زغال سنگ :

دیگ های زغال سنگ سوز هم ساختاری مانند دیگر دیگ ها دارد که اول آب رو گرم می کند این گرم کردن آب گرمایی تولید می کند که با آن می توان تولید و به وجود اوردی صنعتی انجام داد . مقدار حرارتی که دیگ بخار زغال سنگ سوز تولید می کند از سوختن زغال سنگ و سپس این گرما انرژی گرمایی را به بخار تبدیل می کند .

سوخت مورد استفاده که در اینجا زغال سنگ می باشد برای سوزانده شدن و تولید گرما از طریق نازل به داخل محفظه آتش گذاشته می شود.بعد از منفجر شدن این سوخت لوله های پر آب گرم می شودو آب درون آنها به جوش می آید و بخار تشکیل می شود . در این مرحله بخار و آب مخلوط می باشند به درام بخار که بخار را از آب جدا می کند هدایت می شود . آبی که هنوز تبخیر نشده برای ادامه روند تبخیر به چرخه بر میگردد .

 

در این مقاله در مورد مزایا و معایب دیگ های بخار زغال سنگ سوز صحبت کردیم برای مطالعه مقالات بیشتر به بخش وبلاگ ما مراجعه کنید.