کاربرد دیگ بخار در صنعت لاستیک سازی

دیگ بخار در صنعت لاستیک سازی

دیگ های بخار کاربردهای زیادی در صنعت دارند (کاربرد دیگ بخاردر صنایع مختلف) دارند در این مقاله در مورد کاربرد دیگ بخار در صنعت لاستیک سازی می پردازیم و این کاربرد را از جهت های گوناگون مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

 

تصویر دیگ بخار بخارتجهیز خراسان

اگر می خواهید با دیگ های بخار آشنا شوید پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را بخوانید:

آشنایی با دیگ بخار (معرفی جامع) | انواع،کاربرد و نحوه عملکرد

اگر می خواهید با نحوه کار دیگ بخار آشنا شوید مقاله زیر را مطالعه کنید:

روش کار دیگ بخار

 

تاریخچه صنعت لاستیک سازی:

قبل از اینکه در مورد دیگ بخار در صنعت لاستیک سازی صحبت کنیم ابتدا در مورد تاریخچه لاستیک سازی صحبت خواهیم کرد. اولین بار در آمریکای جنوبی ساکنین آنجا به روش لاتکس از درخت مصنوعی برای اندود کردن کوزه های گلی و حتی لباس های خود برای جلوگیری از وارد شدن و نفوذ آب استفاده می کردند.

در قرن هفدهم دانشمندان انگلیسی و فرانسوی، مشترکا بر روی درخت و سنتز آن تحقیقاتی را انجام دادند و لاستیک را کشف نمودند که فرانسوی ها به آن کائوچو می گفتند. و بعدها با اضافه شدن کربن به کائوچو خاصیت های مکانیکی آن بهبود بخشیده شد و با استفاده از پوشش پارچه معمولی به لاستیک معمولی، بارانی ساخته شد. و سپس لوله های لاستیکی و لاستیک بادی دوچرخه ساخته شد. و یک شرکت، با افزایش دوده به لاستیک مقاومت سایشی و دیگر خواص فیزیکی لاستیک را در صنعت لاستیک سازی تا حد بسیار زیادی بهبود بخشید

کاربرد دیگ بخار در صنعت لاستیک‌ سازی:

مهم‌ترین بخش هر ماشین لاستیک آن می‌باشد و تنها بخشی از ماشین که با زمین تماس مستقیم دارد لاستیک است. از طرفی لاستیک باید تمام وزن ماشین و سرنشین‌های آن را تحمل کند. پس باید طوری طراحی شود که چه در تماس با زمین و چه در مقوله تحمل وزن هیچ‌گونه مشکلی پیش نیاید. در ساخت لاستیک به فعالیت‌های فیزیکی و شیمیایی جهت اتصال محکم‌تر و پایدارتر خشک‌کردن می‌گویند. برای ساخت لاستیک از فرآیند ولکانش بهره می‌گیرند بدین‌صورت که لاستیک را با مولکول‌های پلیمری و گوگرد به مواد پایدار تبدیل می‌کنند.

کاربرد دیگ بخار در صنعت لاستیک سازی
کاربرد دیگ بخار در صنعت لاستیک سازی

مواد به‌دست‌آمده از حاصل ترکیب پلاستیک، موکول‌های پلیمر و گوگرد دارای کمترین چسبندگی می‌باشند. کاربرد دیگ بخار در لاستیک‌سازی برای ایجاد حرارت در زمان ترکیب مواد می‌باشد. بدین‌صورت از کاربرد دیگ بخار در لاستیک‌سازی بهره‌مند می‌شوند که باید حرارت را به‌آرامی برای ترکیب مواد بکار برد تا به‌خوبی این مواد با یکدیگر ترکیب شوند و مقاومت لاستیک را افزایش دهند. برای شکل دادن به پلاستیک باید آن‌ها با حرارتی بالغ‌بر ۲۰۰ درجه گرم نمود. دیگر کاربرد دیگ بخار در لاستیک‌سازی تأمین مقدار حرارت موردنیاز برای شکل دادن به لاستیک می‌باشد.

قیمت دیگ بخار در صنعت لاستیک سازی:

قیمت دیگ بخار در این صنعت به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله به نوع ساخت افقی یا عمودی بودن بویلر، می توان اشاره کرد. دیگ های بخاری که به صورت افقی ساخته می شوند معمولا گران تر هستند و بازدهی کارشان نیز بالاتر است بنابراین در صنایعی که نیاز به بخار پر قدرت و پر فشار در خط تولید است بایستی از دیگ بخار افقی با مشخصه سه پاس برای تولید استفاده کرد. یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت، ابعاد بویلر می باشد. جهت اینکه کیفیت بخار در طول پروسه تولید دچار افت نشود بایستی ابعاد بویلر درست انتخاب گردد.

افت فشار و کیفیت بخار در بسیاری از فرایندها می تواند مشکل جدی در کیفیت محصول نهایی ایجاد کند. که در صنایع پتروشیمی و پلیمری این حرکت بسیار مهم است و بیشتر به چشم می خورد. پس بایستی توجه ویژه ای به این مهم داشته باشیم. و اگر بخواهیم کیفیت بهتر بخار را  و در نهایت کیفیت محصول نهایی بهتری را داشته باشیم باید ابعاد بزرگ تری از بویلر صنعتی را در اختیار داشته باشیم که مستقیما در قیمت دیگ بخار و بویلر صنعتی موثر است و قیمت آن را بالا می برد.

اگر می خواهید دیگ بخار تهیه کنید قبل از خرید حتما مقالات زیر را بخوانید:

همه چیز درمورد خرید دیگ بخار یا بویلر بخار

 

راهنمای انتخاب و خرید دیگ بخار (2023)

نقش فیلتر شنی در فرایند تولید لاستیک و ولکانیزاسیون :

فیلتر شنی در تولید لاستیک جهت جداسازی ذرات غیرمناسب و ناخالصی‌های موجود در مواد اولیه استفاده می‌شود. این فیلترها در قسمت‌های مختلف فرایند تولید، از جمله در بخش تولید کائوچو، پردازش مواد اولیه، تولید کامپوزیت و در فرایند ولکانیزاسیون به کار می‌روند. فیلتر شنی با قطر مناسب، می‌تواند ذرات بزرگتر و غیرمناسب را از مواد اولیه جدا کرده و در نتیجه کیفیت و مشخصات لاستیک‌های تولیدی را بهبود بخشد. همچنین، استفاده از فیلتر شنی در فرایند تولید، باعث کاهش هزینه‌ها و زمان‌های تولید شده و به بهبود کیفیت محصولات کمک می‌کند.

دیگ بخار و استفاده از آن در صنعت لاستیک سازی :

دیگ بخار در صنعت لاستیک‌ سازی، به عنوان یکی از تجهیزات اساسی استفاده می‌شود. این دیگ‌ها با ایجاد بخار، در فرایندهایی مانند پیوند لاستیک، خشک کردن و یا تولید ترکیبات شیمیایی مورد نیاز در تولید این ماده نقش بسیار مهمی دارند .

در فرایند پیوند لاستیک، لاستیک مذاب با گاز پیونددهنده درون دیگ قرار گرفته و ردیف بندی مولکول‌ها با دمای و فشار بالا صورت می‌گیرد. سپس پیوندهای جدیدی بین زنجیره‌های لاستیک ایجاد و در فرایند خشک کردن لاستیک نیز، برای حذف رطوبت موجود از این نوع دیگ استفاده می‌شود.

همچنین برای تولید ترکیبات شیمیایی مورد نیاز در تولید لاستیک، از بخار ایجاد شده در دیگ آب گرم استفاده می‌شود. به همین دلیل، این تجهیزات در کنار فیلتر شنی و منابع کوئل دلر، به‌عنوان بخشی از عوامل اساسی در صنایع لاستیک‌سازی و قسمتی از تجهیزات مهم در این صنعت شناخته می‌شوند.

دیگ بخار
دیگ بخار

سخن پایانی

در این مقاله کاربرد دیگ بخار در صنعت لاستیک سازی ارائه شد. در مقالات آینده بیشتر در مورد کاربردهای دیگ بخار در صنعت صحبت خواهیم کرد.

بخارتجهیز خراسان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان دیگ بخار استاندارد در شرق کشور و از بهترین تولیدکنندگان بویلر در ایران است. این شرکت با تولید انواع دیگ های بخار در ظرفیت ها و فشار کاری متفاوت سهم مهمی در تولید دیگ های بخار در کشور دارد. برای مشاهده دیگ های بخار شرکت بخارتجهیز اینجا کلیک کنید.