کاربرد دیگ بخار در تهیه رب گوجه فرنگی

کاربرد دیگ بخار در تهیه رب گوجه فرنگی

در این مطلب به کاربرد دیگ بخار در تهیه رب گوجه فرنگی پرداخته می شود. صنایع غذایی به طور چشمگیری به تولید مواد غذایی از گیاهان همان فصل تاکید دارد. مثلا گوجه فرنگی که به صورت فصلی و اغلب در تابستان از مزرعه برداشت می شود یک غذای اصلی محسوب می شود و بیشتر خانواده ها برای تهیه انواع  غذا و محصولات مانند سس گوجه فرنگی ، سس پیتزا ، سس پاستا و سالسا و غذاهای دیگر نیاز به رب دارند. به همین دلیل صنایع غذایی اقدام به تهیه رب گوجه فرنگی می کنند.

 

آیا آنها کیفیت رب گوجه فرنگی را حفظ  می کنند ؟

با بیشتر شدن تجهیزات سریعتر و بهتر در صنعت به وجود اوردن رب گوجه فرنگی ، کیفیت رب گوجه فرنگی خیلی بیشتر شده است . رب های گوجه فرنگی که به روش قدیمی و با دستور العمل های خانگی و سنتی درست می شوند هنوز هم کیفیت بسیار بالایی دارند و قطعا بهتر از رب های گوجه فرنگی های صنعتی هستند اما تولیدکنندگان رب گوجه فرنگی همیشه در تلاش هستند تا کیفیت محصول خود را ارتقا دهند .

و آن را تا حد امکان به کیفیت رب گوجه فرنگی های خانگی نزدیک کنند ، حتی بعضی از تولیدکنندگان رب صنعتی سعی می کنند از دستور العمل های ساخت رب سنتی استفاده کنند .

 

کاربرد دیگ بخار در تهیه رب گوجه فرنگی
کاربرد دیگ بخار در تهیه رب گوجه فرنگی

 

کاربرد دیگ بخار در تهیه رب گوجه فرنگی

کاربرد دیگ بخار در تهیه رب گوجه فرنگی مرتبط است به قسمت غلیظ کردن رب . یعنی از دیگ در تمام  مراحل به وجود اوردن رب استفاده نمی شود ؛. بله از این دستگاه در مرحله ای که قرار است آب گوجه غلیظ شده و رب گوجه آماده گردد ؛ استفاده می شود .

دیگ بخار با توجه به نوع ساخت و تجهیزات به کار رفته در آن و نوع کارکردی که دارد با یکدیگر متفاوت هستند . و انواع متفاوتی از آن در بازار موجوداست . برای هر نوع تولید و هر کاربردی  ممکن است که از یک نوع دیگ بخار متفاوتی استفاده شود .

برای تولید رب گوجه فرنگی نیز از نوعی از دیگ بخار استفاده می شود که ویژگی های های زیر را دارا می باشد .  قطعات دیگ بخار به کار برده شده برای ساخت و تولید رب گوجه به شرح زیر است :

  1. دودکش بویلر
  2. برج خنک کننده
  3. لوله های پمپ
  4. دستگاه سختی گیر آب
  5. دستگاه تصفیه

 

تعمیر دیگ بخار کارخانه رب

تعمیر دیگ بخار ، یک فرآیند بسیار مهم در صنعت و تجارت است که به صورت مرتب و دوره ‌ای انجام می شود .

در ادامه مبحث ، به برخی از مراحل تعمیر دیگ بخار و نکات مهم آن می‌پردازیم :

اول لازم است که عیب و نقض دیگ بخار را شناسایی کنیم . این مشکلات می‌ توانند متشکل از نشتی‌ها ، خرابی سیستم تزریق آب ، خرابی بخش‌ های الکتریکی و مکانیکی و… باشند .

پس از تشخیص مشکل ، نیاز این هستیم تا برنامه‌ ریزی مناسب برای تعمیر دیگ بخار صورت گیرد . این  برنامه ریزی شامل بررسی و مشخص کردن قطعات مورد نیاز بویلر ، نیروی کار لازم و زمان‌بندی مناسب است .

در مرحله بعد ، تعویض و تعمیر قطعات خراب شده انجام می‌ شود . نیاز است تا قطعات خراب شده با قطعات جدید و اصلی جایگزین شوند ولی انواع قطعات شامل سیستم‌ های کنترلی ، سیستم‌های سوخت رسانی ، سیستم‌ های گرمایشی و سیستم‌های بخاری  هستنند که می ‌توانند به دلیل سخت در دسترس بودن و همچنین هزینه‌های زیاد ، تعویض کنند .

پس از تعمیر دیگ بخار، تست و بررسی باید انجام شود . این شامل تست فشاری ، تست عملکرد و تنظیمات درست اجزای دیگ به منظور اطمینان از کارآیی صحیح و ایمنی دیگ است .

بعد از تعمیر دیگ بخار، نگهداری و تعمیر دوره‌ ای باید در نظر گرفته شود . این شامل تمیز کردن دوره‌ای ، عوض کردن سوخت و لوازم جانبی ، کنترل ویژگی‌ های عملکردی ان دیگ و تعمیرات جزئی می‌ شود .

 

تغلیظ کردن به روش Batch

سیستم Batch یك دیگ تغلیظ كننده اولیه باظرفیت بالا و سه دیگ پخت تحت خلاءكه به آن ها بویلر گفته می شود وجود دارد . در صورتیكه دیگ تغلیظ كننده اولیه یك جداره بوده و در داخل آن تعداد زیادی لوله با قطر كم قرار داشته است و بخار پشت لوله ها جریان دارد و روی دیگ پخت یك درجه فشار سنج و ترنومتر و یك شیر تخلیه هوا و نیز یك شیر جهت نمونه برداری و شیشه آب نما نصب شده است .

غیر از این دیگ بخار دارای یك همزن است كه باعث همزدن آب گوجه تغلیظ شده می شود و همچنین با تراشیدن مرتب محصول از سطح دیواره داخلی مخزن ، باعث انتقال دادن یكنواخت حرارت و مانع از چسبیدن رب به دیواره های مخزن و سوختن و کم شدن كیفیت آنها می شود .

تحت این شرایط تغلیظ آب گوجه در دمای 65 تا 75 درجه انجام می شود. بنابراین صدمه حرارتی به محصول پاییین بوده و محصول نهایی كیفیت خوبی دارد .

 

برخی از کاربردهای دیگ بخار